Ty51 TT

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Udało mi się dzisiaj kupić rurkę fi 2mm, mosiężna. Od dzisiaj kawałeczek takiej rurki będzie w zestawie.
Poprzednia aluminiowa bez specjalnego topnika nie była lutowalna.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Etap drugi.

Post autor: Ranger »

Środkowe podparcie kotła.
Obrazek
Ta część jest rozwiązana poprzez połączenie poprzecznic kotła, blach wahadłowych, wspornika krzyżulca itd.
Obrazek
Zaginamy ja tak.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Teraz belki boczne.
Obrazek Obrazek
Wlutowujemy je w konstrukcję, belki mają wypustki a blachy dołki na nie.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wszystko ma być porządnie polutowane.
Pasujemy do ramy, wejdzie w prowadnice w niej.
Obrazek Obrazek
Wzmocnienia blach wahadłowych.
Obrazek
Zaginamy na blaszce 0,2mm
Obrazek
Obrazek Obrazek
Dźwignia nastawnika rozrządu.
Obrazek Obrazek
Obcinamy tak aby został kawałek kanału wlewowego.
Obrazek
Wkładamy i lutujemy w otwór.
Obrazek Obrazek
Praski smarne.
Obrazek
Mają swoje miejsce. Na foto wypustki pod nie.
Obrazek Obrazek Obrazek
Znów pasujemy do ramy.
Obrazek
Blacha poddymniczna.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pasujemy do przedniej części ramy, nie lutujemy.
Obrazek Obrazek
Blacha będzie mocowana z pewnych względów już po pomalowaniu.
Silniki i osprzęt.
Obrazek
Odcinamy kanał wlewowy.
Obrazek
Przygotowujemy odsłony tłoków, odcinamy kanał wlewowy z przodu.
Obrazek
Wiercimy otwory wiertłem średnicy 1,5mm.
Obrazek
Pasujemy osłony, nie lutujemy ich. Po spasowaniu odkładamy na bok.
Obrazek
Potrzebne nam będą krzyżulec i wahacz krzyżulcowy.
Obrazek
Wiercimy otwory wiertłem 0,7mm. Jeśli takowego nie mamy wierćmy wiertłem 1mm, też będzie działać.
Obrazek
Trzon tłokowy ma chodzić w środku swobodnie.
Obrazek
Prowadnice krzyżulca.
Obrazek
Wiercimy otwór wiertłem 0,7mm.
Obrazek
Wkładamy prowadnice, zakładamy krzyżulce i sprawdzamy działanie.
Obrazek
Wiercimy otwory wiertłem 1mm.
Obrazek
Potem rozfrezowujemy tak aby wahacz wchodził lekko na wcisk.
Obrazek Obrazek
Przygotowujemy silniki do montażu poprzez wyprostowanie tylnej powierzchni. Uważamy aby nie usunąć wpustów.
Obrazek Obrazek Obrazek
Następnie lutujemy blachy. UWAGA. MAJĄ BYĆ PROSTO.
Obrazek Obrazek
Przypasowujemy, łapiemy lutami. Rury silników mają być na tej samej wysokości, prostopadłe do podłoża. Silniki równoległe do boczków ramy.
Obrazek
Lutujemy solidnie wszystko.
Obrazek
Łapiemy lutami kontrolnymi do ramy całość. Wkładamy tez prowadnice krzyżulca
Obrazek
Sprawdzamy znów kąty, równoległości itd.
Obrazek Obrazek
Lutujemy wszystko bardzo solidnie. Część łączącą blachy wahadłowe, poprzecznice też, lutujemy do ramy. Po wszystkim przykładamy kocioł.
Obrazek
Ma ładnie przylegać, rury silników mają wchodzić w gniazda. UWAGA. Stojak poddymniczny nie musi dokładnie dolegać, tam będzie jeszcze jedna śrubowana część.
Usztywnienie między cylindrami a wspornikiem krzyżulca.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Belka ma wypustkę montażową.
Obrazek
Jest na nią dołek we wsporniku.
Obrazek
Przykładamy i lutujemy, głębszą częścią belki do zewnątrz.
Obrazek Obrazek Obrazek
Wzmocnienie połączenia ramy.
Obrazek Obrazek
Lutujemy solidnie, ma to znaczenie dla sztywności konstrukcji.
Obrazek
Na dzisiaj koniec, całość zajęła ok. 4h, 30min.
Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 387
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: PiotrT »

Chyba sobie poradziłem. Gwóźdź mosiężny średnicy 2mm powinien się nadać. Jak się uda to pod wieczór będą dalsze fotki w Mojej TT.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Drut elektryczny z przewodu trójżyłowego też ma odpowiednią średnicę.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Weź drut antenowy i po kłopocie. Wszystko co da się zdobyć w domu nie opłaca się odlewać, niestety.
Druciki itp są we własnym zakresie. W sumie mogłem dorzucić każdemu parę zwojów drutu ale prościej pójść do muzycznego i kupić po 2zł struny odpowiedniej średnicy.
Ostatnio zmieniony 30 sie 2013, 01:21 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 387
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: PiotrT »

Mam pytanie o ten kawałek rurki lub pręta średnicy 2mm do wlutowania do skrzyni. Czy dobrze rozumiem że muszę go zdobyć we własnym zakresie? Trochę szkoda że przy tylu częściach nie udało się odlać jeszcze tego :|
Czy to jedyny taki element?
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Pasujemy ze wspornikiem kotła i na dzisiaj dosyć.
Obrazek
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

INSTRUKCJA

Post autor: Ranger »

Wreszcie nadszedł czas kiedy mogę zaprezentować budowę Ty51. Z góry przepraszam wszystkich którzy musieli czekać zbyt długo.
Wskazówki ogólne

Model parowozu Ty51 należy do trudnych i jest bardzo pracochłonny. Należy unikać pośpiechu a podstawowymi zaleceniami jest zachowanie dużej dokładności przy wycinaniu części metalowych, staranne formowanie ich oraz dopasowywanie do siebie przystających elementów ponieważ to zaważy na poprawnym działaniu i końcowym wyglądzie modelu.
Z narzędzi potrzebne nam będą: ostry nóż(skalpel), nożyczki do blaszek (bardzo małe), twarda podkładka do wycinania blaszek, papiery o różnej ziarnistości(300, 600, 1000, 1200), pilnik iglak, zaginarka do blaszek lub noże monterskie(z łamanym ostrzem), linijka, penseta, lutownica z dość ostrym grotem, cyna z małą ilością kalafonii, topnik(Aber lub woda lutownicza), klej cyjanoakrylowy, suwmiarka, wiertarka - najlepiej stołowa oraz wiertła φ0,4-3mm, Dremel lub coś podobnego + tarcze do cięcia, najlepiej jak najcieńsze (ja mam 0,15mm φ 24mm), rurka φ2mm, dużo cierpliwości i ostrożności ;)
Inne wskazówki
Jeśli zamierzamy lutować lokomotywę to należałoby wyciąć sobie z cyny cienkie plasterki, ja używam cyny φ1mm i kulek lutowniczych 0,7mm. To pozwoli nam uniknąć tzw. buły podczas lutowania. Zawsze łatwiej dodać cyny niż potem usuwać jej nadmiar. Przy każdym lutowaniu w miejsce gdzie ma być lut dajemy odrobinę topnika. Tak więc za każdym razem kiedy piszę lutujemy mam na myśli spasowanie elementów, zakroplenie topnika, nabranie cyny na grot i zlutowanie elementów.
Lutowanie możemy również zastąpić klejeniem tak więc słowo lutujemy jest tożsame ze słowem kleimy. Ja nie polecam klejenia bo uważam, że nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości.
Cały arkusz podzielony jest na sektory oddzielone cienka przerywana linią. W sektorach pogrupowane są części z poszczególnych podzespołów parowozu.
RAMA
Obrazek
Za pomocą pensety ustawiamy na płaskim podłożu, wyrównujemy i łapiemy lutem,
Obrazek
potem oblutowujemy dokładnie dookoła.
Obrazek Obrazek Obrazek
Lutujemy łożyska
Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Zaginamy I lutujemy łączniki boczków ramy.
Obrazek Obrazek Obrazek
Teraz przydadzą sie stare osie z osią 1,5mm.
Obrazek
Pierwsze i piąte łożyska w boczkach ramy rozwiercamy wiertłem 1,5mm tak aby otwór miał 1,6mm. Wkładamy osie i składamy dwie połówki ramy. Sprawdzamy kąty, prostolinijność ramy. Potem lutujemy połówki ramy ze sobą bez wyciągania osi.
Obrazek
Pasujemy do toru. Jeśli poprawnie zlutowaliśmy ramę wszystkie koła w osiach dotykają szyn.
Obrazek Obrazek
SKRZYNIA SPRZĘGOWA
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Składamy ze sobą po dwie ścianki skrzyni, wkładamy w obudowę i łapiemy lutem.
Obrazek
Potem wkładamy wcześniej zlutowaną skrzynkę I lutujemy wszystko ze sobą.
Obrazek
Wycinamy kawałek rurki lub pręta średnicy 2mm i wlutowujemy do skrzynki sprzęgowej.
Obrazek Obrazek
Pasujemy skrzynię do ramy.
Obrazek
Bierzemy dyszel i sprawdzamy poprawność sprzęgania się.
Obrazek Obrazek
WSPORNIK KOTŁA I PRZEDNIA CZĘŚĆ RAMY
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Podobnie jak poprzednio przy skrzyni sprzęgowej bierzemy po dwie ścianki boczne wspornika i wlutowujemy do obudowy. UWAGA: Ścianki z podłużnymi otworami maja przylegać do zewnętrznej strony wspornika. Tak uformowaną część łączymy z uprzednio zlutowana skrzynia wspornika.
Obrazek Obrazek
Pasujemy wspornik.
Obrazek Obrazek
Wlutowujemy gniazdo elektroniki we wspornik.
Obrazek Obrazek
Taka by nie wychodziło poza obrys koła.
Obrazek
CZOŁOWNICA
Obrazek
Zaginamy I lutujemy.
Obrazek

Wlutowujemy bufory
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Reflektory I podstawki.
Wiercimy otwory wiertłem 1mm w dołkach
Obrazek

Zaginamy podstawki
Obrazek Obrazek

Lutujemy do podstawek
Obrazek
Potem do czołownicy.
Obrazek Obrazek
Lutujemy obudowę sprężarki, wykorzystujemy kanał wlewowy jako pasowanie do otworu w czołownicy.
Obrazek Obrazek
Zgarniacze I ich wsporniki.
Obrazek Obrazek
Przysuwamy wspornik do podtrawienia I lutujemy tak aby dolne krawędzie wspornika i zgarniacza były na tej samej wysokości.
Obrazek Obrazek
Potem lutujemy do czołownicy od spodu.
Obrazek Obrazek
Zaginamy o odpowiedni kąt.
Obrazek
Potem dajemy lut aby zgarniacz był sztywny.
Obrazek
Łączymy wspornik kotła I czołownicę. W czołownicy są szyny w które należy wsunąć belki wspornika.
Obrazek Obrazek Obrazek
PODŁOGA BUDKI MASZYNISTY I ŁOŻE STOJAKA KOTŁA
Obrazek
Zaginamy.
Obrazek Obrazek
Lutujemy.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pasujemy skrzynię sprzęgową.
Obrazek Obrazek
Pomosty pod podłogą budki formujemy I lutujemy.
Obrazek Obrazek
Następnie lutujemy pod podłogą budki.
Obrazek Obrazek
Schodki najpierw zaginamy tak.
ObrazekUploaded with ImageShack.com
Lutujemy wnętrze kątowników.
Obrazek
Zaginamy stopnie i lutujemy je od spodu.
Obrazek Obrazek
Potem do podłogi jak na foto.
Obrazek Obrazek
Pasujemy skrzynię sprzęgową I łapiemy lutem.
Obrazek Obrazek
Sprawdzamy poprawność pasowania stawiając na tory I kładąc coś płaskiego. Płaski element ma być równoległy do podłoża.
Obrazek
Jeśli tak jest lutujemy porządnie.
Obrazek
Lutujemy łoże stojaka kotła do ramy. Uprzednio usuwamy wpusty ramy gdyż nie zgadzają się z otworami w łożu ;( Mój błąd. Na szczęście nie wpłynie na poprawność składania.
Obrazek
Potem ustawiamy równo i lutujemy.
Obrazek
W efekcie mamy.
Obrazek
Pasujemy ze wspornikiem kotła i na dzisiaj dosyć. Całość zajęła z robieniem fotek w międzyczasie ok. 5h 21min. Czasy we właściwościach fotek.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2013, 21:05 przez Ranger, łącznie zmieniany 2 razy.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:(...) części zamówione u Makieciarza w dniu 11.06.2013r. do dzisiaj do mnie nie dotarły. Miały być w 2-3 tyg.
:lol: 3 tygodnie to u tego kolesia cud jakiś by był...
Ostatnio zmieniony 31 lip 2013, 15:38 przez jafrap, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Serdecznie wszystkich przepraszam za obsuwę w powstawaniu instrukcji ale niestety części zamówione u Makieciarza w dniu 11.06.2013r. do dzisiaj do mnie nie dotarły. Miały być w 2-3 tyg. i puki co cisza. Zostałem bez części a co zatem idzie bez możliwości zrobienia porządnej instrukcji z fotorelacją. Części zamówiłem już u jedynego porządnego dostawcy - Petra Kresty.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Już niebawem zaczynam montować krok po kroku...
Awatar użytkownika
PiotrT
Posty: 387
Rejestracja: 07 mar 2012, 09:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: PiotrT »

Dziś dotarła do mnie w częściach.
Naliczyłem 26 torebek z różnistymi drobiazgami + blachy.
Wygląda to baaaaardzo fajnie, jeżeli chodzi o detale i jakość odlewów.

Ale...
Żona pisze:Przydała by się instrukcja :shock:
to pierwsze co powiedziała gdy wyłożyłem wszystko na stół.

Konrad czekam na obiecaną fotorelację. Najlepiej krok po kroku :>
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Dzisiaj dostałem nową transze blach do Ty51. Zainteresowanych zestawami jak i gotowymi lokomotywami zapraszam na PW.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

PS. Cena końcowa nie jest jednak regułą. Nie montowałem jeszcze od początku do końca bez przerw i przemyśleń ostatecznej wersji. Dopiero wtedy będe coć mógł powiedzieć o cenie. Na forum będzie relacja z montażu.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Ty51 TT

Post autor: Ranger »

Ok 3000zł z dowolnym numerem itp.

UWAGA: Zbieram liste osób chętnych na części do Ty51. Dawajcie znać do dzisiejszego wieczora.
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości