Gdyniak pisze:Proszę o wyjaśnienie jakie jest zadanie funkcji ABC w dekoderach DCC
Nalepiej łopatologicznie bo dopiero zaczynam zabawe w sterowanie cyfrowe.
ABC = Automatic Braking Control = Asymmetrical DCC
Chodzi o rozwiązanie problemu, jak tu najprościej zatrzymać lokomotywę DCC przed czerwonym światłem (bez użycia np: komputera i skomplikowanych systemów). Pomysł polega da tym, aby dać lokalnie lokomotywie sygnał, aby się zatrzymała. Dodatkowo, aby działało to wybiórczo - pociąg jadący w jedną stronę, zgodną z semaforem, zatrzymałby się, a pociąg jadący w drugą stronę - nie.
Rozwiązaniem jest zrobienie odcinka izolowanego, który byłby:
- przy świetle czerwonym - zasilana poprzez bardzo prosty układ 5 diod
- przy świetle zielonym - zasilane normalnie (układ 5 diod zwarty poprzez włącznik połączony z semaforem)
Układ 5 diod można zrobić samemu, albo kupić układ BM-1 Lenz'a:
http://www.lenz.com/products/modules/bm1.htm
Dostępne są także bardziej rozwinięte układy: BM-2 i BM-3:
http://www.lenz.com/products/modules/index.htm
Co robi układ BM-1:
- posiada różną ilość diod dla prądu płynącego w każdą stronę.
Powoduje to różny spadek napięcia dla prądu płynącego w jedną stronę w stosunku do prądu płynącego w drugą stronę.
Taką różnice wykrywa dekoder i oznacza to dla niego - stój.
Ponieważ ta asymetria dla jazdy w każdą ze stron jest inna, to pociąg jadący tylko w jedną stronę zatrzyma się, a jadący w drugą - nie (jeżeli jest odwrotnie :-) to można to zmienić w odpowiednim CV).
PS. Technologia dalej będzie rozwijana, aby przekazywać różne informacje lokalne do dekodera...
PS2. Technologia jest już zaakceptowana jako standard NMRA.
Jeszcze jeden link:
http://www.lenz.com/techinfo/asymmetrical.htm