ABC w DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10298
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: ArturSchŁ »

gbbsoft pisze:Fakt. Na dzień dzisiejszy: albo kupujesz Lenz'a i nie ma "muzyczki", albo Esu i nie masz ABC i innych bajerów... :(
No to jest pole do popisu dla Martinezo.
:)
gbbsoft pisze: kupujesz Lenz'a i nie ma "muzyczki"
Ktoś mi mówił o module dźwiękowym do Gold po SUSI, może jakieś szczegóły ?
Na stronie znalazłem schemat podłączenia, ale gdzie taki moduł znaleźć ?
Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2006, 11:45 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

Fakt. Na dzień dzisiejszy: albo kupujesz Lenz'a i nie ma "muzyczki", albo Esu i nie masz ABC i innych bajerów... :(
andrzejc
Posty: 359
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: andrzejc »

bit 1 - ABC activated (@AndrzejC -> to ten bit)
tak to ten bit
Te dekodery zamontowane w lokomotywach które pokazywałem nie mają funkcji ABC,
więc nie stają automatycznie pod semaforem. Pisk hamulców jest zawsze przy hamowaniu.
Myślę że szybko dorobią abgreid oprogramowania dekodera aby funkcja ABC się pojawiła.
Wtedy dopiero będzie to pełny bajer :D
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:Pytanie do AndrzejaC: czy zatrzymywanie się pod semaforem, o którym tu dyskutujemy, generue dźwięk pisku hamulców - może zaobserwowałeś ?
:)
Stawiam, że generuje... :lol: (albo powinien...)
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2006, 11:04 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

Ja to brałem z tego manuala: http://www.lenz.com/manuals/decoders/gold-jst.pdf
Poprawiłem swój post, bo był błedny.
W tym manualu co innego jest napisane na stronie 3, a co innego w tablicy CV - stąd błąd...
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2006, 10:15 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10298
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: ArturSchŁ »

gbbsoft pisze:Odległość (empirycznie) ustawia się w CV61 (domyślnie 100), a całą funkcjonalność włącza się bitem 2 w CV50.
Cóś mi się tu nie zgadza. W manualu do Gold mini (v.6.0) na stronie 10, Lenz podaje,
że CV51 :
bit 0 - Constant braking distance activated,
bit 1 - ABC activated (@AndrzejC -> to ten bit), :)
bit 2 - ABC direction-dependency deactivated,
bit 3 - Activate pusc-pull operation without intermediate stop,
itd.
CV 52 - Braking distance with activated constant braking distance (0-255) - 50

.... czyli inne CV-ki
:(

Pytanie do AndrzejaC: czy zatrzymywanie się pod semaforem, o którym tu dyskutujemy, generue dźwięk pisku hamulców - może zaobserwowałeś ?
:)
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

T_Domagalski pisze:To ja jeszcze dodam swoje pytanie laika:
Czy dekoder po wykryciu asymetrii zaczyna hamowac wg jakichś zadanych parametrów, czy też dokładnie wg zwykłej charakterystyki hamowania danego loka?
Bo jeśli wg wariantu 2, to pojawia sie problem - w zaleznosci od loka i prędkości, z jaką jechał, to pociąg może zatrzymać się daleeeeko przed semaforem, ale może także "przelecieć" ten diodowy odcinek przed semaforem, nieznacznie tylko zwalniając.
Wg normalnego sposobu hamowania...

I tu właśnie kłania się kolejna "nowość", która jest w dekoderach Lenz'a: Constant braking distance.
Polega na tym, że trasa hamowania lokomotywy nie zalezy od prędkości przy jakiej dostaje sygnał "prędkość zero".
Odległość (empirycznie) ustawia się w jednym CV, a całą funkcjonalność włącza się pewnym bitem.

W ten sposób kazda lokomotywa może się zatrzymywać dokładnie przed semaforem, o ile
(a) długość odcinka izolowanego jest przed każdym semaforem stała
(b) wszystkie lokomotywy mają tą "nowość"
(c) mają ustawione prawie identyczne długości drogi hamowania.
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2006, 10:14 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10298
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze:może także "przelecieć" ten diodowy odcinek przed semaforem, nieznacznie tylko zwalniając.
Trzeba empirycznie dobrać długość odcinka. Podczas naszych z Andrzejem testów, okazało się, że prędkość najazdu na wydzielony odcinek BARDZO wpływa na to czy lok się przed semaforem zatrzyma, czy przeleci. Testowaliśmy to przy pomocy BR80. Gdyby użyć ICE to odcinek ten powinien być ponad 10 krotnie dłuższy.
Czyli na pewno inną długość trzeba przyjąć na linich gdzie pociągi będą rozwijać duże prędkości, a inne na bocznicach itp.
:)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: T_Domagalski »

To ja jeszcze dodam swoje pytanie laika:
Czy dekoder po wykryciu asymetrii zaczyna hamowac wg jakichś zadanych parametrów, czy też dokładnie wg zwykłej charakterystyki hamowania danego loka?
Bo jeśli wg wariantu 2, to pojawia sie problem - w zaleznosci od loka i prędkości, z jaką jechał, to pociąg może zatrzymać się daleeeeko przed semaforem, ale może także "przelecieć" ten diodowy odcinek przed semaforem, nieznacznie tylko zwalniając.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: Gdyniak »

Oczywiście jak się poszpera po innych zaprzyjaźnionych forach (przyznam się że nie zrobiłem tego wcześniej) to można znaleźć trochę o tym systemie i o układzie do jego realizacji. Ale cieszy mnie to, że ABC juz jest znormalizowane. Teraz tylko nalezy kupować dekodery realizujące ABC. Oby dekodery Martinezo mialy zaimplementowane to rozwiązanie. A wtedy szalejemy na makietach i modułach jak należy.
andrzejc
Posty: 359
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: andrzejc »

Układ robisz według schematu podanego przez Gbbsofta i podłączasz do odcinka izolowanego.
Czas operacji 1 minuta. Koszt to około 2 zł.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

kolejarz pisze:A gdzie taki układ można zakupić, lub jak są te diody są połączone??
Patrz: http://www.lenz-elektronik.com/pdf/BM1% ... gebaut.pdf
Kupić np tu: http://www.techno-hobby.pl/cgibin/shop? ... d=739b097e
kolejarz pisze:I czy prócz tych diod jeszcze jest potrzebny jakiś mostek, który daje napięcie na jadzę??
Nie
kolejarz pisze:Jeżeli nie, to jak ten układ diod daje sygnał, by lok jechał??
Po prostu, jak semafor daje sygnał zielony, to wyłacza on ten układ diod (zwiera), co dla dekodera oznacza: jedziemy.

PS. Jedna ważna uwaga: dekoder musi umieć rozumieć sygnał asymetryczny!
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 408
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: kolejarz »

A gdzie taki układ można zakupić, lub jak są te diody są połączone??
I czy prócz tych diod jeszcze jest potrzebny jakiś mostek, który daje napięcie na jadzę??
Jeżeli nie, to jak ten układ diod daje sygnał, by lok jechał??
HEJ
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC w DCC

Post autor: gbbsoft »

Gdyniak pisze:Proszę o wyjaśnienie jakie jest zadanie funkcji ABC w dekoderach DCC ?? Nalepiej łopatologicznie bo dopiero zaczynam zabawe w sterowanie cyfrowe.
ABC = Automatic Braking Control = Asymmetrical DCC

Chodzi o rozwiązanie problemu, jak tu najprościej zatrzymać lokomotywę DCC przed czerwonym światłem (bez użycia np: komputera i skomplikowanych systemów). Pomysł polega da tym, aby dać lokalnie lokomotywie sygnał, aby się zatrzymała. Dodatkowo, aby działało to wybiórczo - pociąg jadący w jedną stronę, zgodną z semaforem, zatrzymałby się, a pociąg jadący w drugą stronę - nie.

Rozwiązaniem jest zrobienie odcinka izolowanego, który byłby:
- przy świetle czerwonym - zasilana poprzez bardzo prosty układ 5 diod
- przy świetle zielonym - zasilane normalnie (układ 5 diod zwarty poprzez włącznik połączony z semaforem)

Układ 5 diod można zrobić samemu, albo kupić układ BM-1 Lenz'a: http://www.lenz.com/products/modules/bm1.htm
Dostępne są także bardziej rozwinięte układy: BM-2 i BM-3: http://www.lenz.com/products/modules/index.htm

Co robi układ BM-1:
- posiada różną ilość diod dla prądu płynącego w każdą stronę.
Powoduje to różny spadek napięcia dla prądu płynącego w jedną stronę w stosunku do prądu płynącego w drugą stronę.
Taką różnice wykrywa dekoder i oznacza to dla niego - stój.
Ponieważ ta asymetria dla jazdy w każdą ze stron jest inna, to pociąg jadący tylko w jedną stronę zatrzyma się, a jadący w drugą - nie (jeżeli jest odwrotnie :-) to można to zmienić w odpowiednim CV).

PS. Technologia dalej będzie rozwijana, aby przekazywać różne informacje lokalne do dekodera...
PS2. Technologia jest już zaakceptowana jako standard NMRA.

Jeszcze jeden link: http://www.lenz.com/techinfo/asymmetrical.htm
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2006, 13:32 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

ABC w DCC

Post autor: Gdyniak »

Proszę o wyjaśnienie jakie jest zadanie funkcji ABC w dekoderach DCC ?? Nalepiej łopatologicznie bo dopiero zaczynam zabawe w sterowanie cyfrowe.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości