Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Moderator: mod-Tabor

et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: et22 »

Na stronie sklepu w Sebnitz początkowo figurowały jako "freelance models", a tu teraz się okazuje, że jednak były i to akurat trzy sztuki. Dziwny zbieg okoliczności...
"Za przyczynę odstąpienia od kolorystyki żółto niebieskiej podano wzrost kosztów malowania, zwiększona czas pracy i czas potrzebny do czyszczenia i konserwacji zewnętrznych niejednolite malowanie wobec innych wagonów DR tego typu"
O ile koszty może i ok, były by większe, to pozostałe argumenty do mnie nie trafiają, było przecież malowanie "Sputnik" berlińskie, które miało się nijak do zunifikowania kolorystyki, a co do czyszczenia, to przecież właśnie wtedy wprowadzano nowy schemat malowania kremowo-zielony i kremowo-pomarańczowy Stadte Express, chyba jeszcze trudniejszy do konserwacji - jaśniejsze kolory.A i jeszcze S-bahn Rostock. Poza tym, przecież bardzo zbliżone malowanie otrzymywały wagony importowane do Polski.

Mnie się wydaje że Niemcy pozazdrościli nam tej żółto-niebieskiej kolorystyki, i tyle :mrgreen: :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 30 lip 2012, 22:24 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: Maciej »

Kontynuując wątek. Pojawiły się w limitowanej serii kolejne propozycje, tym razem w doświadczalnym malowaniu S-bahn Lipsk.
http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=76663
http://makieciarz.pl/product_info.php?c ... s_id=76662
i sterowniczy
http://www.modellbahnshop-sebnitz.de/mo ... ,0,0,0,0,0,
Modele ciekawe i kontrowersyjne. Zestaw zawiera dwa standardowe wagony opisywanej wyżej serii, zamówione dla WIEMO i MBS. ( http://www.wiemo.com/product_info.php?products_id=42 )
Co nas ciekawi - oczywiście malowanie, bo lubimy takie smaczki perełki inne od wszystkich, a w szczególności jeśli są z zarządu DR.
Kilka informacji ze strony WIEMO.
Otóż ok 2 lat temu gospodarze strony otrzymali informację o żółto niebieskim malowaniu na "S-Bahn Lipsk / Halle", malowanie znane z wagonów E5. Skąpe źródła podają że wagony te dwa zwykłe i jeden sterowniczy pojawiły się w 1980 roku. Nawiązanie do kolorystyki E5 było całkiem zasadne - ujednolicenie taboru sieci kolei miejskiej i dążenie do niego jest nam znane w Niemczech. Od razu pojawiły się wątpliwości czy nadawca informacji nie myli "piętrusów" z wagonami z S- bahn w Rostoku. "Budowniczowie" modeli musieli mieć dokładne informacje by przesłać je producentowi. Oryginały ostatecznie przemalowano na standardowe kolory brązu, ofry i sepii (drewniane kłody jak je nazywali Niemcy). Wagony kursowały dość krótko. Za przyczynę odstąpienia od kolorystyki żółto niebieskiej podano wzrost kosztów malowania zwiększona czas pracy i czas potrzebny do czyszczenia i konserwacji zewnętrznych niejednolite malowanie wobec innych wagonów DR tego typu słaba jakość powłok lakierniczych zastosowanych w trzech wagonach

Wkrótce szczegółowy opis modeli (które warto mieć :D )
Ostatnio zmieniony 30 lip 2012, 22:23 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: Marcin »

DBv pisze:O ile się nie pogubiłem w numerkach, to rzeczony skład zawiera wagony piętrowe przechodnie oraz wagon sterowniczy w malowaniu wprowadzanym od 1986 roku (tzw. musztardowym). Fakt, że jest to skład z wagonem sterowniczym trochę zmienia postać rzeczy. Ale po kolei:
BR110 - lokomotywy odpowiednie dla omawianych wagonów ale raczej tych w malowaniu zielonym. W późniejszym czasie, wraz z "luzowaniem" obiegów maszyn, częściej wykorzystywano lokomotywy silniejsze (głównie BR118) a widok maszyny BR110 (mówiąc o późniejszym okresie należałoby już raczej mówić o BR112) z kilkuwagonowym składem piętrowym stał się rzadki.
BR118 - maszyna "do wszystkiego" - typowa dla składów piętrowych w malowaniu "musztardowym" - zwłaszcza jeśli występuje w malowaniu "oszczędnościowym"
BR119 - maszyny zgrupowane początkowo w kilku rejonach sieci DR jakoś nigdy nie przyjęły się do prowadzenia składów złożonych z pojedynczych wagonów piętrowych. Ważną kwestią jest to, że w interesującym okresie maszyny nie posiadały możliwości "zdalnego" prowadzenia składów z użyciem przedziału sterowniczego (nie posiadały po prostu gniazd z wiązkami sterowania)
BR132 - w składach z omawianymi wagonami piętrowym owszem pojawiała się - bez możliwości wykorzystania przedziału sterowniczego, przeważnie w schyłkowym okresie agonii zarządu DR
Nieprawda, 110 chodziły do końca na musztardach, nawet juz w logiem DBAHN. Mam sporo fot na jedno lub dwuwagonowych składach na drugorzednych liniach.


Co do pytania kolegi et22, HOLZROLLERY czyli 211, 142, 242, w malowaniu czerwonym również pracowały z pietrusami na "push-pullach".
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: Maciej »

wlodar pisze: Ma ktoś jakieś doświadczenia w tym zakresie?
Trzeba delikatnie ściągać budę, równomiernie po każdej stronie, na wysokości wózków. Naprawdę delikatnie i z wyczuciem. Jak kliknie i lekko odskoczy jest ok. Montaż na wcisk, też równomiernie z każdej strony trzeba delikatnienie wciskać.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 969
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: wlodar »

Z tego co widzę to odbiór prądu zapewniony jest poprzez wszystkie koła. Czy ktoś próbował te wagony oświetlać? Nie bardzo wiem jak ściągnąć obudowę - odgięcie burt nie zwalnia podwozia, a nie chciałbym popsuć poprzez wyciąganie go na siłę. Ma ktoś jakieś doswiadczenia w tym zakresie?
Ostatnio zmieniony 09 sty 2012, 09:43 przez wlodar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: krzysztof »

jeszcze lepiej!
czyli w swojej kolekcji mam conajmniej dwie loki jak najbardziej odpowiednie do nich: zieloną 110 i sparlackierung 6. osiową 118. i chyba ta ostatnia jest tutaj (4 wagony!) najstosowniejsza.
super! dzięki!
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: et22 »

A Holzroller?
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: DBv »

O ile się nie pogubiłem w numerkach, to rzeczony skład zawiera wagony piętrowe przechodnie oraz wagon sterowniczy w malowaniu wprowadzanym od 1986 roku (tzw. musztardowym). Fakt, że jest to skład z wagonem sterowniczym trochę zmienia postać rzeczy. Ale po kolei:
BR110 - lokomotywy odpowiednie dla omawianych wagonów ale raczej tych w malowaniu zielonym. W późniejszym czasie, wraz z "luzowaniem" obiegów maszyn, częściej wykorzystywano lokomotywy silniejsze (głównie BR118) a widok maszyny BR110 (mówiąc o późniejszym okresie należałoby już raczej mówić o BR112) z kilkuwagonowym składem piętrowym stał się rzadki.
BR118 - maszyna "do wszystkiego" - typowa dla składów piętrowych w malowaniu "musztardowym" - zwłaszcza jeśli występuje w malowaniu "oszczędnościowym"
BR119 - maszyny zgrupowane początkowo w kilku rejonach sieci DR jakoś nigdy nie przyjęły się do prowadzenia składów złożonych z pojedynczych wagonów piętrowych. Ważną kwestią jest to, że w interesującym okresie maszyny nie posiadały możliwości "zdalnego" prowadzenia składów z użyciem przedziału sterowniczego (nie posiadały po prostu gniazd z wiązkami sterowania)
BR132 - w składach z omawianymi wagonami piętrowym owszem pojawiała się - bez możliwości wykorzystania przedziału sterowniczego, przeważnie w schyłkowym okresie agonii zarządu DR
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: krzysztof »

dziękuje za wyczerpującą moją ciekawość odpowiedź. o to mi chodziło!
pozdrawiam: krzysztof
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: DBv »

Wagon restauracyjny Reko w malowaniu musztardowym był zunifikowany z nowowprowadzanym dla wagonów jednopoziomowych malowaniem kremowo-zielonym. Ogólnie więc idea zbliżona do tej, jaką zastosowano przy wprowadzaniu malowania kremowo-zielonego (czy kremowo-czerwonego dla 1kl) dla wagonów PKP, gdzie również przykładowo wagon bagażowy ma podmienione niektóre kolory w schemacie malowania celem wyróżnienia. Fakt, że zamiast koloru zielonego użyto koloru brązowego był przejawem chęci pewnego wyróżnienia wagonu MITROPY (pamiętajmy, że wcześniej wagony MITROPY wyróżniały się jako czerwone wśród wagonów zielonych).

Zwrócić też należy uwagę, że wagony restauracyjne REKO w dużej ilości zostały później przebudowane na wagony barowe *. Mówiąc o modelu Tilliga należałoby mówić właściwie o wagonie barowym a nie restauracyjnym. Pierwsze przebudowy wagonów na barowe RAW Gotha przypadły mniej więcej na połowę lat 80-tych co było dobrą okazją aby jednocześnie zmienić malowanie na bardziej dostosowane do właśnie wprowadzanego powszechnie schematu zieleń/krem/brąz. Bardzo niewiele egzemplarzy przetrwało ten okres w oryginalnym malowaniu czerwonym, typowym dla MITROPY.

*Tak naprawdę wagony te nigdy dobrze funkcji wagonu restauracyjnego nie spełniały, a ich zastosowania w "prestiżowych" składach StEx było jedynie wynikiem braku innych dostępnych DR konstrukcji. Wagony były stosunkowo krótkie oferując mierną jakość podróży. Wraz z szerszym wprowadzeniem rasowych wagonów restauracyjnych (produkcji VEB Bautzen) restauracyjne REKO zaczęto wycofywać ze składów wyższej kategorii, co jednocześnie uzasadniało ich przebudowę na wagony barowe, bardziej praktyczne w składach do jakich je przesunięto.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2009, 08:14 przez DBv, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: krzysztof »

maciej_kolej pisze:Bez restauracyjnych !!
to w takim razie w jakich składach występował "musztardowy" restauracyjny reko (tutaj 13755 Tilliga)? jaka jest geneza i cel takiego malowania?
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: Maciej »

krzysztof pisze: (...) jednak kremowo czerwona 118 z czterema takimi i restauracyjnym nie będzie dziwactwem...
(data rewizji wagonów to 1982 rok)
Bez restauracyjnych - :oops: - lokomotywy od liniowych BR 118, 119, 110/112, 132 i wyjątkowo 142, po elektryczne przede wszystkim 143 i pochodne. Zdarzało się że dołączano wagony jednopoziomowe typu Y lub Halberstadt. Kursowały jako S-ban'y oraz w połączeniach międzymiastowych w pięknych zestawieniach z wagonami sterowniczymi, ale bywało i tak (druga połowa lat 80-tych ubiegłego wieku) że BR 118 ciągnęła jeden wagon :lol: - linie drugorzędne dziś obsługiwane przez szynobusy. Kuehn dał nam możliwość zebrania fajnych składów za małe pieniądze, ciekawe czy zrobią malowanie S-bahn'u berlińskiego; tymczasem bardzo ciekawe składy piętrowe pojawiły się u Krest'a z unikatowym malowaniem S-bahn Halle/Salle - niestety cena jak zwykle zaporowa !!
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: krzysztof »

o to mi chodziło - dzięki wielkie - to jednak kremowo czerwona 118 z czterema takimi i restauracyjnym nie będzie dziwactwem...
(data rewizji wagonów to 1982 rok)
Awatar użytkownika
jarkott
Posty: 615
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:17
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Re: Doppelstockwagen, Doppelstock-Steuerwagen, Kuehn

Post autor: jarkott »

Krzysztofie, sprawdź na wagonach datę rewizji - jeśli data występuje po roku 1992 to możesz śmiało podpiąć BR228 lub BR202
Zobacz tutaj przykłady:
http://www.lokralf.de/assets/diesel/228 ... 4193_C.JPG
http://www.lokralf.de/assets/diesel/202 ... 3064_C.JPG
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości