moduł pętli w obrotnicy

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Ciekawe, sprawdzimy. :D
cichonęk
Posty: 484
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: cichonęk »

ArturSchŁ pisze:z21 jest szybki i reaguje na te zwarcia układem zabezpieczenia.
Spróbujcie zmienić czas reakcji z21 na zwarcie - w z21 Settings/Program Settings/Send to z21. U mnie po wydłużeniu czasu przestały się resetować dekodery lokomotyw na pętli zwrotnej z modułem Rubikusa.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Powodzenia. :)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wicy »

Dzięki panowie. Mam nadzieję, że wkrótce sam to przetestuję
PiasTT
Posty: 391
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: PiasTT »

Sorki, może zbyt lakonicznie odpowiedziałem. :cry:

Pytałeś, jak toto (Rubikus 9602) sprawuje się w petli i czy ktoś to stosował. Odpowiedziałem, że OK.

Drugie pytanie dotyczyło współpracy z z21 i tu, z braku wiedzy, odesłałem Cię do informacji Artura. Zresztą Artur jeszcze raz to wyjaśnił.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Jeśli chcesz stosować moduł p.zwarciowy (Lenz, Martinezo) to warto pomiędzy z21, a tory wstawić booster roco (10761/2, 10764/5) przynajmniej do segmentu z obrotnicą, wtedy chwilowe zwarcia (w momencie zmiany polaryzacji) nie blokują z21, a booster.
Z Rubikusem prawdopodobnie będzie tak samo, bo moduły pętli wykrywają zwarcie jako impuls do zmiany polaryzacji.
z21 jest szybki i reaguje na te zwarcia układem zabezpieczenia.

Zamiast w/w roco można dać dowolny booster np DiY (Paco, NanoX czy AVT).
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wicy »

Dzięki.
Choć się pogubiłem :(
Piszesz że działa z z21 bez problemu. Artur pisze, że z21 wykrywa moduł jako zwarcie, czyli, że nie działa.... :shock:
PiasTT
Posty: 391
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: PiasTT »

wicy pisze:Co prawda nie chodzi mi konkretnie o obrotnicę, ale o pętlę ogólnie a ponieważ w temacie padła nazwa modułu Rubikus 9602, chciałbym się dowiedzieć jak toto w pętli się sprawuje?
Stosowałem. Działało bez problemu.
wicy pisze:Czy działa bez problemu z białym z21 (nie start)?.
Zobacz post Artura trochę wcześniej. Ten dotyczący zasilania.
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: piotrek092 »

Pytasz o moduł pętli Rubikusa , może akurat nie w temacie pytania /nie mam Rubikusa/ale w swojej pętli zastosowałem Lenza ,który jednocześnie obsługuje pętlę i obrotnicę i działa bez problemu .
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wicy »

Co prawda nie chodzi mi konkretnie o obrotnicę, ale o pętlę ogólnie a ponieważ w temacie padła nazwa modułu Rubikus 9602, chciałbym się dowiedzieć jak toto w pętli się sprawuje?
W praktyce ktoś to stosował?
Czy działa bez problemu z białym z21 (nie start)?
Czy dość szybko wykrywa zwarcie i lokomotywy nie stają/zwalniają?
Czy konieczne jest wyłączanie tryby analog w dekoderach?

Ostatnio ktoś pomstował na elektronikę w sadzarce Rubikusa, więc mam pewne obawy.
Awatar użytkownika
dejww
Posty: 252
Rejestracja: 25 cze 2013, 11:19
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: dejww »

Abra kadabra to czary i magia, sekretem jest ... :D :D :D
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

darg pisze:... jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ??? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy)
CZARY !!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: wicy »

Spójrz na to w ten sposób. Moduł "wyrównuje" potencjały pętli w punktach izolowanych jeśli wykryje na tych punktach zwarcie.
Zjeżdżając z pętli, po wykryciu zwarcia, potencjały są zamieniane w pętli, są dopasowane do szlaku, zwarcie jest usuwane, loka zjeżdża z pętli.
Sygnał DCC to nie prąd stały, gdzie na jednej szynie jest "+", na drugiej "-". DCC to sygnał przemienny - raz jedna szyna jest "plusem", raz druga. W punkcie izolacji pętli nie ma to znaczenia która jest która, byle w momencie wystąpienia sygnału wysokiego na jednej szynie, pod drugiej stronie izolacji też był stan wysoki. Jeśli w danym momencie byłby niski, a koło zwarło szyny (lub wózek poprzez wewnętrzne odbieraki) to mamy zwarcie sygnałowe.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: darg »

Dziękuję za te wyjaśnienia.
To ,że w momencie wykrycia zwarcia polaryzacja w pętli jest zamieniana to rozumiem
Dla pełnej jasności chciałbym wiedzieć jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ??? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy) Nie znam się na tym - może w DCC jest to możliwe ???Kiedyś uważałem, że trochę znam się na elektryce, a tu taki klops.

bardzo serdecznie dziękuję.
Darek G.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Moduł p.zwarciowy ma dwie pary styków:
- wejściowe (IN),
- wyjściowe (OUT).

Styki wejściowe łączymy zawsze do szyn zasilanych z boostera/centralki.
Styki wyjściowe łączymy z szynami, na których pojawia się zwarcie/zmiana polaryzacji.

W przypadku obrotnicy wszystkie tory dojazdowe do obrotnicy oraz wjazdowe do szopy łączymy ze sobą, po kolei (lewy-lewy oraz prawy-prawy) dookoła "dziury", natomiast styki wyjściowe łączymy z torem na pomoście.
ltips_4_0001.gif
Lenz-LK100-4.png
Lenz-LK100-3.png
Ważne: długość toru na wyjściu układu p.zwarciowego MUSI być większa niż najdłuższy dopuszczony skład, bo inaczej wystające koła pierwszego i ostatniego pojazdu zwierają główny tor i niestety booster wykrywa zwarcie.
Szczególnie jest to ważne na pętlach gdy dopuszczamy bardzo długie składy, a bywają dłuższe niż pętla.
W przypadku obrotnicy i trójkąta (do nawracania) mamy do czynienia tylko z samą lokomotywą.

Jak działa ?
A to taka "czarna skrzynka", która wykrywa zwarcie i wtedy obraca polaryzację.
:mrgreen:


PS:
z21 wykrywa moduł p.zwarciowy jako zwarcie i trzeba całą pętlę (z dojazdem) zasilać z osobnego boostera (np 10764).
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 3 gości