Sterowanie sygnalizatorami

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Misiek »

Czujnik nonejm - nie zastanawialiście się nad:
- wylutowaniem diód i przedłużeniu ich kablem do otworu. IMO - ułatwiony montaz pod spodem makiety
- zastąpieniem diód odpowiednikami SMD - są np. w TME.eu ;-)

Czujnik prądowy - jak się ma jego podłączenie do "zabobonów" Fremo z niepodłączaniem peryferiów do magistrali?
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Wicio »

Zależy do czego ma być użyty czujnik, u mnie sygnał z czujnika steruje przerzutnikiem RS aktywowanym przez procesor, w związku z czym sygnał generowany jest tylko wtedy gdy jest potrzebny i zawsze zadziałanie czujnika powoduje pojedynczą zmianę stanu.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

Wicio pisze:Reagują na oś wagonu, sprzęg, elementy podwozia. U mnie mają tylko gasić semafor więc wystarczy jak zareagują na cokolwiek z lokomotywy lub wagonu.
Z tego typu działaniem nie ma żadnego problemu. Każdy z w/w czujników IR po wykryciu czegokolwiek jednorazowo zgasi diodę. Wystarczy jeden warunek w programie procesora. I nawet jeśli wystąpią "drgania" czujnika (ciąg 10101010) to 4 razy zgasi on już zgaszoną diodę - czego przecież nie widać.
Problem jeśli sygnalizacja jest dwustanowa i na jeden przejazd wagonu generowany jest taki właśnie ciąg stanów czujnika.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Wicio »

Na Witkowicach uruchomiłem automatyczne wygaszanie semaforów po ich minięciu przez lokomotywę. Układ miał być w założeniu tani ze względu na ilość czujników (23 szt). Czujnik zbudowany jest z diody nadawczej i fototranzystora IR w obudowach 3mm. Cała regulacja czujnika sprowadza się do ustawienia kąta pomiędzy diodą a fototranzystorem aby uzyskać odpowiedni zakres działania. Czujniki zamontowane w stacji mają u mnie zasięg max 20 mm w zależności od powierzchni odbijającej. Reagują na oś wagonu, sprzęg, elementy podwozia. U mnie mają tylko gasić semafor więc wystarczy jak zareagują na cokolwiek z lokomotywy lub wagonu. Oświetlenie zewnętrzne im nie przeszkadza, obyło się też bez sterowania impulsowego i innych sztuczek.
Jak ktoś będzie zainteresowany to zapodam więcej szczegółów.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

Sprawdziłem już kilka czujników. I w mojej subiektywnej ocenie wygląda to tak.

Czujnik prądu ACS712:
z6.jpg
Zalety - Niezależny od warunków otoczenia jak temperatura, światło. Wykrywa odbiorniki już o niewielkim poborze prądu (jakim? aż tak szczegółowo nie badałem). Najlepszym wydaje się być ACS712 5A, choć testowałem wersję 20A i też działa.
Wady - Nie wykryje nieoświetlonych wagonów bez odbiornika prądu. Cena w kraju. Analogowe wyjście.

Czujniki PIR:
HC-SR505
z5.jpg
Zalety - Cyfrowe wyjście z jednorazową reakcją na ruch, podtrzymaną przez kilka sekund. Niewrażliwy na światło otoczenia. Mały, łatwy w montażu pod makietą, Wystarczy jeden niewielki otwór w torowisku.
Wady - Nieregulowany czas podtrzymania impulsu wykrycia, cena w kraju, słaba (ale jednak) wrażliwość na zawirowania temperatury wokół czujnika.

HC-SR501
z4.jpg
Zalety - Cyfrowe wyjście z jednorazową reakcją na ruch, podtrzymaną przez czas od 3sek (czas regulowany), regulowana czułość. Mały, łatwy w montażu pod makietą, Wystarczy jeden niewielki otwór w torowisku. Niska cena
Wady - Słaba (ale jednak) wrażliwość na zawirowania temperatury wokół czujnika.

Czujniki IR:
- z TCRT5000
z2.jpg
Zalety - Chyba tylko niewygórowana cena
Wady - Wrażliwy na światło otoczenia. Mała odległość wykrywania. Utrudniony montaż (czujnik wystający ponad płytkę, bez otworów montażowych, wymaga frezowania podłoża i umieszczenia optyki na wysokości podkładów toru). Wyjście analogowe.

- noname
z1.jpg
Zalety - Cena. Dostateczna, regulowana odległość wykrywania.
Wady - Wrażliwy na światło otoczenia. Utrudniony montaż (choć płytka z otworem montażowym, to jednak wymaga dwóch otworów fi5mm, z trudem mieszczących się między dwoma podkładami). Wyjście analogowe

Dostępny jest jeszcze czujnik IR tego typu, z diodami IR pracującymi w modulowanym paśmie 36kHz, co podobno ogranicza do minimum wpływ światła zewnętrznego, co można uznać za zaletę. Posiada dwa wyjścia: cyfrowe i analogowe, co też można uznać za plus. Nie testowałem go, bo nie znalazłem go w kraju (może ktoś spotkał?).

Summa summarum, przy niewielkiej ilości czujników skłaniałbym się do czujnika prądowego. Większą ilość czujników (jak mi się wydaje) łatwiej obsłużyć gdy posiadają jedno wyjście cyfrowe, dlatego tu bym stawiał na HC-SR501. W pewnych wypadkach opóźnienie wyłączenia czujnika trzeba traktować jako zło konieczne. Testy z czujnikami IR wykazały, że reagują zmiennie na nierówności podłoża wagony. Uśrednianie wyników pomiarów niewiele pomaga, gdyż każdy wagon jest inny i trzeba by znać charakterystykę każdego modelu :) Dopiero zastosowanie programowych opóźnień po wykryciu wagonu daje jakieś znośne efekty, ale to czyni czujnik czasowym, dokładnie takim jak czujnik PIR.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 463
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Domiss »

Poziom tła można zmierzyć uśredniając (a może wyliczając maksimum/minimum) iluś tam pomiarów w funkcji setup(). Progi można następnie dostosować do poziomu tła. Reakcja na nierówności wagonu itp. itd. - to już wyższa szkoła jazdy - trzeba by obejrzeć pomiary na wykresie (np. poprzez programik w processingu) i dopiero wtedy kombinować (czas impulsu, lub jakieś krótkie uśrednianie pomiarów).
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: ArturSchŁ »

Istnieje cała szkoła ekranowania, prowadzenia masy i kabli sygnałowych do urządzeń elektronicznych w środowisku o dużych zakłóceniach.
Pierwsza rzecz, to zapuszkować elektronikę w ekranowaną obudowę (coś jak głowicę UKF/TV), prowadzenie prawidłowo masy, grubym przewodem (bez pętli mas), odpowiednie blokowanie przewodów zasilających i np. skrętkowanie sygnałowych.
W elektronice morskiej (aparaty montowane w przestrzeni kadłuba) odchodzi się od zasilania niskim napięciem na rzecz wysokonapięciowych (15-20 V zamiast <10V), a wszystko by zminimalizować wpływ różnego rodzaju zakłóceń (elektromagnetycznych, środowiskowych itd).
mareks
Posty: 221
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: mareks »

Być może dałoby się to wyeliminować stosując odpowiednie progi przełączania, ale słabo to widzę dla wielu wagonów w składzie.
Da się wyeliminować ale tylko programowo :
1)kalibrowalne progi zadziałania z histerezą
2)kalibrowalne testowanie probek w zadanym przedziale czasu/ilosci

Dopiero wtedy generowanie na koncu stanu ON/OFF
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Misiek »

Ooo, widzisz - pozytywna informacja (raczej negatywna dla czujnika)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

W międzyczasie zrobiłem test z czujnikiem TCRT5000, podobnym do CNY i KTIR - https://youtu.be/731FClYOKs0. Czujnik z wyjściem analogowym sygnału.
Widać reakcję czujnika na światło otoczenia. Poza tym, czujnik ustawiony w odległości wykrywania od podwozia wagonu reaguje na wszelkie elementy inaczej odbijające światło - sprężyny KKS, osie, nierówną powierzchnię i mini naklejkę z białego papieru.
Przejazd wagonu nad czujką to nie zwykłe ON/OFF sygnału cyfrowego. Wyjście analogowe czujnika sieje odczytami w pewnym zakresie (0-30 dla OFF, 400-430 dla ON), ale pojawiają się różnego rodzaju szpilki i odczyty pośrednie na "nierównościach" podwozia. Być może dałoby się to wyeliminować stosując odpowiednie progi przełączania, ale słabo to widzę dla wielu wagonów w składzie.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Misiek »

Wiesz, ja na razie "bawię się" i niczego nie przekreślam. Jak dojdzie do etapu zabudowy w makiecie to wtedy się zacznie ;-)
"Mój" okazało się, że oczywiście tez jest wrażliwy na światło, zapaliłem lampkę na biurku i od razu zadziałał.
Średnio sobie wyobrażam kręcenie przed każdą imprezą albo i w trakcie ;)

EDIT: szybka "zabudowa" czarną taśma izolacyjną wokół obu "diód", zmniejsza wrażliwość na lampkę do akceptowalnego poziomu.
Ostatnio zmieniony 24 sty 2017, 20:18 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

Misiek, twój czujnik IR zdaje się pracować ze "światłem ciągłym" emitowanym przez diodę IR. Taki sam mam w drodze, więc osobiście sprawdzę jak działa.
Zamówię sobie testowo podobny czujnik, ale pracujący w paśmie 36kHz (nie chce mi się generować programowo nośnej na 36kHz :) ). To pasmo pilotów TV, więc może będzie mniej wrażliwy na oświetlenie.
Zobaczymy jak toto zda egzamin, choć czujników PIR jeszcze nie przekreślam. Ich "sianie" śmieciami jest naprawdę znikome - przy zaślepionym czujniku 1-2 przypadki na godzinę.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1643
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: Misiek »

jeszcze taki mikrus: http://abc-rc.pl/czujnik-odbiciowy-ktir ... z4WhRemu6Q

Ale też może być wrażliwy na poziom oświetlenia.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

Nie jest do końca różowo i euforycznie. Czujnik PIR, jak i inne czujniki, podatny jest na zakłócenia zewnętrzne. Tak jak czujniki oparte o IR są podatne na zmiany światła zewnętrznego, tak PIR podatny jest na zmiany.... temperatury otoczenia :(
Nawet czujnik z zatkanym oknem reaguje na.... dmuchnięcia i chuchnięcia. Wystarczy jakieś większe zaburzenie temperaturowe powietrza nad (nawet pod) czujnikiem by go wyzwolić i zaburzyć cały układ logiczny czujników.
Sam już nie wiem jak zminimalizować te zaburzenia. Stosuję go bez soczewki, może obudowanie elementu czujnika coś pomoże. Testy w każdym razie trwają ;)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1703
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sterowanie sygnalizatorami

Post autor: wicy »

Zachęcony sprawnością czujników PIR, przeszedłem do dalszych testów.
https://youtu.be/RGmRaiU0TQM
W tle na ekranie widać kolorowe "diody" reagujące na przejazd wagonu (przepraszam za jakość). Czujniki komunikują się z PC przez BT. Reagują zarówno na szybką, jak i wolna jazdę. Na dwóch czujnikach da się oprócz zajętości toru wyznaczyć kierunek jazdy, a nawet szybkość jazdy ;) Zaletą też jest to, że wystarczy otwór 2-2,5 mm i łatwo się je montuje pod makietą - nie potrzeba wiercić dwóch otworów pod diody IR, albo frezować kwadrata pod CNY70. Wadą dla niektórych może być długi czas wyłączania czujnika - ok. 3 s. Nie zliczy przez to wagonów, ale jako sygnalizator zajętości/przejazdu może być - chyba składy nie kursują co 3 sekundy....
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości