Semafory Viessmann

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: T_Domagalski »

A swoją drogą - szkoda tego "karzełkowego" semafora kształtowego z Gniezna. Dziś tam już stoi świetlny... :cry:
Jego niestandardowa budowa i/lub system sterowania musiały komuś bardzo przeszkadzać, skoro usunięto go sprzed Gn-A,pomimo historycznego charakteru tej nastawni.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 980
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: wlodar »

Czyli jako trzeci też mam rację, że coś takiego gdzieś widziałem (może właśnie w Gnieźnie). :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: T_Domagalski »

Pogooglałem trochę i sporo mi się wyjaśniło. :>
W Gnieźnie, owszem, były semafory kształtowe sterowane elektrycznie. Ich napędy widać dobrze np. na tym zdjęciu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Nast ... )_WK13.jpg
Sęk w tym, że zarówno same semafory jak i system ich sterowania jest pochodzenia... niemieckiego. Całą stację przebudowano bowiem i rozbudowano w latach 1941-43 wg niemieckiego projektu i z wykorzystaniem niemieckich komponentów, bardzo nowoczesnych na tamte czasy.

Tak więc po części obaj chyba mamy rację - napędów elektrycznych do semaforów na PKP nie stosowano (w sensie - nie produkowano ich i nie montowano), ale utrzymywano w ramach infrastruktury przejętej po okupantach. Analogiczna sytuacja była z rozjazdami krzyżowymi Baeselera, których polscy drogowcy nie uznawali, ale których było relatywnie dużo na terenach poniemieckich, np. na Dolnym Śląsku.
Awatar użytkownika
miano
Posty: 611
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: miano »

T_Domagalski pisze: 14 wrz 2021, 09:03
Przemo_TT pisze: 13 wrz 2021, 22:01Np. jeszcze niedawno takie rozwiązanie stosowano na st. Gniezno (GnA).
A wiesz może, w jakim okresie czasu takie coś tam zamontowano?
W latach 1940-43 w ramach modernizacji stacji związanej z planem Otto

Poniżej zdjęcia z roku 2017 i 2021
DSC02802+.jpg
DSC08676+.jpg
DSC02806+.jpg
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: JarUs »

Przemo_TT pisze: 13 wrz 2021, 22:01Napędy elektryczne (o to chodzi) były/są stosowane na sieci PKP.
Przyznam się, że pierwszy raz słyszę o zastąpieniu pędni mechanicznych, napędem elektrycznym, ale się nie zdziwię, że coś takiego występowało na PKP.
W semaforach kształtowych zmieniono źródło światła z naftowego na elektryczne i w co poniektórych dodano elektryczne sprzęgło sygnałowe.
Tu jest wzmianka.
Może masz jakieś materiały na ten temat ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam
Jarek
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: T_Domagalski »

Przemo_TT pisze: 13 wrz 2021, 22:01Np. jeszcze niedawno takie rozwiązanie stosowano na st. Gniezno (GnA).
A wiesz może, w jakim okresie czasu takie coś tam zamontowano?
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 980
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: wlodar »

Do semaforów? Czyli jednak? Mnie też się coś kojarzy, że takie rozwiązanie gdzieś widziałem (na słupie semafora skrzynka, ale wychodzą z niej nie druty pędniowe, a rurka i pewnie kable w środku. ??
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 60
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: Przemo_TT »

wlodar pisze: 13 wrz 2021, 08:34Czy na PKP było stosowane elektryczne sterowanie sygnalizacją kształtową (jak np. odłącznikami sieci trakcyjnej), czy tylko i wyłącznie pędnie?
Napędy elektryczne (o to chodzi) były/są stosowane na sieci PKP. Np. jeszcze niedawno takie rozwiązanie stosowano na st. Gniezno (GnA).
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 13 wrz 2021, 08:34 Czy na PKP było stosowane elektryczne sterowanie sygnalizacją kształtową...?
W katalogu urządzeń SRK stosowanych na PKP nie natrafiłem na żaden element, który by świadczył o stosowaniu takich rozwiązań na PKP. Gdy dochodziło do modernizacji stacji obejmującej likwidację pędni sygnałowych, to wtedy po prostu wymieniano także semafory kształtowe na świetlne. Tak było najprościej.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 903
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: tydzial »

Nie spotkałem się z taką modyfikacją
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 980
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: wlodar »

Czy na PKP było stosowane elektryczne sterowanie sygnalizacją kształtową (jak np. odłącznikami sieci trakcyjnej), czy tylko i wyłącznie pędnie?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: T_Domagalski »

JarUs pisze: 20 sie 2021, 23:10Ale zawsze można dodać coś od siebie do semafora SIBA i będzie taki jak Viessmann 8)
Jesli chodzi o semafory SIBA, to ich słupy są (o dziwo!) całkiem dobrze przeskalowanym w TT modelem słupa semafora tzw. "wąskiego" o wys. 8m. Niestety, tego samego nie można napisać nt. ramion. Te są na odmianę grubaśne i przeskalowane.

Pomimo tych wad, jakieś 15 lat temu przebudowałem jeden z semaforów SIBA na taki bardziej profesjonalny, przypominający Viessmann'a. Słup wykończyłem od dołu detalami (skrzynia napędu, winda latarni) i wkleiłem w podstawkę w kształcie stopki. Zamontowałem diodki świecące w latarniach. Oryginalny napęd przerobiłem z poziomego w pionowy - taki do montażu podmakietowego. Napęd ten po podaniu obniżonego napięcia działał całkiem sprawnie. Do pełnej płynności oczywiście sporo mu brakowało, ale już nie "strzelał" jak przy 16V~.
W trakcie niedawnej przeprowadzki natrafiłem nawet na zwłoki tego eksperymentu. ;)
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: JarUs »

Przemo_TT pisze: 20 sie 2021, 21:04 Ale ja porównuję ich (nazwijmy to umownie) "funkcjonalość" i jakość wykonania. No i SIBA nie były oświetlone a napędy dość toporne.
Ale zawsze można dodać coś od siebie do semafora SIBA i będzie taki jak Viessmann 8)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam
Jarek
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 60
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: Przemo_TT »

Ale ja porównuję ich (nazwijmy to umownie) "funkcjonalość" i jakość wykonania. No i SIBA nie były oświetlone a napędy dość toporne. Choć kto wie co by produkowali w obecnych czasach? Miałem do wyboru - szukać na allegro sygnalizatorów SIBa czy Viessmana. Zainwestowałem ( i to dosłownie) w Viessmana.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Semafory Viessmann

Post autor: JarUs »

Przemo_TT pisze: 19 sie 2021, 19:56 Ale (porównując) SIBA to Trabant, natomiast Viessmann to przynajmniej Opel ( albo ze względu na cenę) Mercedes.
Zupełnie nie trafione porównanie. Semafory SIBA i Viessmann z budowy, kształtu masztu, to dwa różne semafory, i nie za bardzo można je porównywać, za to bardzo podobne do tych co były/są (jeszcze) używane do sterowania ruchem kolejowym na PKP.
Pierwszy z nich semafor SIBA jest podobny z budowy do używanych na stacjach semaforów wyjazdowych z masztem tzw. "płaskim".
Drugi Viessmann jest podobny z budowy do semaforów wjazdowych z masztem kratownicowym.
ps. UWAGA !! usytuowanie semaforów różnej budowy, jak napisałem wyżej, nie jest regułą.
Załączniki
Masz "płaski"
Masz "płaski"
Maszt kratownicowy
Maszt kratownicowy
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam
Jarek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości