E95, BRAWA

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
kbosak
Posty: 73
Rejestracja: 22 gru 2014, 08:26
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: kbosak »

GDZIE w E95 wsadzisz głośniczek
W wagonie bagażowym typu Tillig 17927, przez dwa kabelki zasilanym.
kbosak
Posty: 73
Rejestracja: 22 gru 2014, 08:26
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: kbosak »

MonsterSale pisze: 21 sty 2023, 19:11 Czy w tym modelu oba silniki pracują jednocześnie? Jeśli tak, to po co jest wał kardana? Może jest tak ze przedni człon (w danym kierunku) dostaje napięcie a wałem napędza drugi człon?

Kto ma i mógłby podpowiedzieć?
Już podpowiem bo z pary BR103 z identycznego rocznika zrobiłem spalinobrawę - połączyłem je na stałe i faktycznie przejadą każdą zwrotnicę.
Ale silniki kręcą się z minimalnie inną prędkością - bo inna oporność silników, tolerancja fabryczna itd.

Co nie jest problemem gdy są połączone wałem w E95, natomiast gdy nie ma wału i są opaski gumowe, to bez wału oba silniki pracują bezpośrednio na zębatki i te zębatki się zużyją szybciej i będzie też głośniejsza.
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Uff, wyszło że problem tkwił w tym że styki silnika dotykały obudowy która jest metalowa. Poprzedni właściciel musiał chyba coś w niej grzebać.
Ustawiłem silnik tak żeby styki nie dotykały obudowy (swoją drogą średni patent że te okrągłe styki są tak blisko) i teraz silnik pięknie się kręci.

Pozostaje mi teraz poskładać to do końca i można się bawić.
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

W mojej wersji (53000) po odkręceniu blaszki jest dostęp do silnika ale trzyma go oś z przekładnią która jest pod fragmentem obudowy.
Da się to prawdopodobnie rozebrać ale na ile umiem to ocenić wzrokowo, musiałbym odczepić dolne plastikowe „podwozie” a następnie odkręcić śruby trzymające obudowę silnika z obu stron (korpus rozkłada się na prawą i lewą część, która od spodu zespolona jest układem jezdnym i przeniesieniem napędu). To mi wyglada na konieczność rozłożenia tego członu na najmniejsze części żeby uwolnić silnik.

Stąd moje pytanie czy ktoś ma doświadczenie z wyciąganiem silnika.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: ArturSchŁ »

MonsterSale pisze: 21 sty 2023, 20:10Napięcie na blaszkach dotykających okrągłych styków silnika jest - a silnik ani drgnie.
1. Jaki może być tego powód?
(...)
3. Czy wiecie może czy jest szansa kupienia zamiennika?
Add. 1 - uszkodzony silnik, zawieszone szczotki ....
Add. 2 - pewnie masz nowszą wersję, bo w starej:
Fot3[1].jpg

wygląda, że wystarczy odkręcić śrubki by uwolnić silnik.
Add. 3 - Jeśli zakupiłeś w sklepie modelarskim, uderz do niego, w innym przypadku wujek Google ...

oelka pisze: 21 sty 2023, 20:38A jeśli nie, to można poszukać czegoś np. w tt120.de
Oba silniki muszą (powinny) mieć identyczne charakterystyki, więc dobrania innego nie polecam.
Potwierdzam co powiedział oelka: Brawa powinna mieć części zapasowe.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: oelka »

Powinno się dać wydobyć silnik z Brawy. A jeśli nie, to można poszukać czegoś np. w tt120.de
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Dzięki Arturze.
W mojej dopiero dziś zupełnie przypadkiem odkryłem że jeden nie pracuje. Był napędzany wałem kardana wiec lokomotywa jeździła z jednym i bez rozebrania i odłączenia członów (w zupełnie innym celu) nie zorientowalbym się.
Napięcie na blaszkach dotykających okrągłych styków silnika jest - a silnik ani drgnie.
1. Jaki może być tego powód?
2. Czy ktoś ma doświadczenie w demontażu silnika?
3. Czy wiecie może czy jest szansa kupienia zamiennika?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: ArturSchŁ »

Wał łączy oba silniki, które oba są zasilane i pracują równocześnie, dzięki temu układ napędowy potrafi pracować stabilnie i równomiernie już przy najniższym zasilaniu. Ta lokomotywa posiada unikalne właściwości trakcyjne, to jedyna taka konstrukcja.
IMHO: za napęd 10, w 5-cio stopniowej skali.
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Czy w tym modelu oba silniki pracują jednocześnie? Jeśli tak, to po co jest wał kardana? Może jest tak ze przedni człon (w danym kierunku) dostaje napięcie a wałem napędza drugi człon?

Kto ma i mógłby podpowiedzieć?
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Chodziło mi o wielkość rezystancji.
W międzyczasie dostałem odpowiedz od producenta:
151 do czerwonej diody, a 3001 do białej, czyli zgodnie z moim przypuszczeniem.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: Wojtek_Kraków »

MonsterSale pisze: 31 sie 2022, 13:43 Przygodę czas zacząć [emoji851]

- rezystorów (przychodzą dwa rodzaje - mocniejszy lutujemy do diody białej, słabszy do czerwonej)
Pisząc mocniejszy masz na myśli moc rezystora czy jego rezystancje?
Chyba to drugie.
A rezystancje dobierasz do prądu jakim ma być zasilana dioda.
Dla białej można przyjąć 5mA (napiecie pracy od 2.5-3.4V)a dla czerwonej 20mA (napięcie pracy 2-2.5V). Chociaż tu trzeba mieć info od producenta.
I z tych właśnie liczb oraz max napięcia jakie będziesz miał w szynach należy wyliczyć wartość rezystora.
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Wątek został przeniesiony do innego: https://www.tt-board.de/forum/threads/e ... st-1306237
Najciekawszy jest wpis z dzisiaj, gdzie napisano:
"Serie" tych lokomotyw różniły się numerami:
11210 - E95 02 - płytka bez gniazda dekoderów - Epoche III/V - do 2002
53000 - E95 03 - płytka bez gniazda dekoderów - Epoche III - Q2/2007
53001 - E95 05 - NEM651 - Epoche II - Q4/2008
53002 - E95 01 - NEM651 - Epoche III - Q3/2010
co potwierdzałoby moją hipotezę. Obalić ją można poprzez znalezienie 53000, który jednak miał inną płytkę :)
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Na niemieckim forum twierdzą, że były dwie serie 53000 i pierwsza nie miała miejsca na dekodery.
https://www.tt-board.de/forum/threads/e ... ren.63750/
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Marcin Romanowski otworzył swój egzemplarz Brawy 53000 i u niego również jest płytka bez opcji wstawienia dekoderów. Byłby za duży przypadek, żeby dwa egzemplarze 53000 miały podmienione płytki drukowane, więc stawiam hipotezę, że dopiero 53001 był wyposażony w płytki umożliwiające wstawienie dwóch dekoderów.

Dziękuję Marcinie za poświęcony czas.
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 647
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: E95, BRAWA

Post autor: MonsterSale »

Ale to nie wyjaśni zagadki 53000.

Ciekawostką jest to, że manual na stronie Brawy dotyczący 53001 tez ma w nagłówku ze chodzi o model 11210, ale jest sekcja o digitalizacji - w przeciwieństwie do instrukcji dla 53000.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości