Regulacja napędu MP1 od MTB

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Wojtek_Kraków
Posty: 1331
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Podziękował;: 32 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: Wojtek_Kraków »

Wiem że w MP1 lubiły zdarzać się zimne luty.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 9368
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Podziękował;: 82 razy
Otrzymał podziękowań: 34 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: ArturSchŁ »

Brak awaryjności, ale mały okres użytkowania.
Pozycjonowanie: pozycja pośrednia pomiędzy Conradem a serwomechanizmem, w pobliżu napędu Tilligowego (86110).
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 595
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 6 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: wlodar »

A jak ogólnie jesteście zadowoleni z tych napędów? Czy są z nimi jakieś problemy (awarie itp.)? Czy przestawiają się cicho, powoli i z gracją :), czy może brzęczą i "strzelają" jak Conrady?
Awatar użytkownika
womo
Posty: 1884
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 56 razy
Otrzymał podziękowań: 53 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: womo »

Ten drut jest sprężysty te milimetry w lewo czy w prawo nic dla niego nie znaczą. To nie zwrotnica :mrgreen:
Wojtek_Kraków
Posty: 1331
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Podziękował;: 32 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: Wojtek_Kraków »

Można też na kątowniku (np alu).
Otwory montażowe w kątowniku można rozwiercić wzdłuż i w poprzek aby można było wyregulować położenie w lewo/prawo/tył?/przód.
Za ten post autor Wojtek_Kraków otrzymał podziękowanie:
Przemo_TT (15 lut 2021, 16:50)
Ocena: 25%
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: Przemo_TT »

zibi33 pisze: 14 lut 2021, 21:21 Jeśli semafor ma dwie pozycje to chyba wystarczy taki napęd zamontować w pionie pod makietą i podłączyć cięgna.
No właśnie o ten "pion" chodzi. Głownie o rozwiązanie. Ale @womo już podpowiedział jak napęd zamontować.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 1884
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował;: 56 razy
Otrzymał podziękowań: 53 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: womo »

U siebie przykręciłem klocek drewniany do makiety i bokiem przykręciłem napęd do klocka pod semaforem. Z Viessmannami działa super one mają długie druty. Skoku mam 3mm jak do zwrotnicy.
Za ten post autor womo otrzymał podziękowanie:
Przemo_TT (14 lut 2021, 22:47)
Ocena: 25%
zibi33
Posty: 168
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: zibi33 »

Jeśli semafor ma dwie pozycje to chyba wystarczy taki napęd zamontować w pionie pod makietą i podłączyć cięgna.
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: Przemo_TT »

Ja mocowałem (wstępnie) napęd taśmą dwustronną. Następnie pod suwakiem wywierciłem otwór ( i tak jest niewidoczny bo suwak od góry otwór zasłania). "Spasowałem" napęd i rozjazdem. Kilka prób jak rozjazd się przekłada. I mocowanie wkrętami napędu od spodu docelowo. Mocowanie wketami ma tę przewagę nad klejeniem, że w razie awarii napęd można łatwo wymienić.

A ja mam inne pytanie. Jak przystosować napęd MTB jako napęd semaforów ksztaltowych?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 9368
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Podziękował;: 82 razy
Otrzymał podziękowań: 34 razy
Kontakt:

Regulacja napędu MP1 od MTB

Post autor: ArturSchŁ »

Lubię serwomechanizmy. Lubię bo jednym PeeRkiem (potencjometrem) regulujemy wychylenie w lewo,
a drugim w prawo - sama przyjemność regulacji.
Teraz jednak postanowiłem cofnąć się do technologii analogowej, ba jeszcze bardziej wstecz, bo do mechaniki
...coś jakby ukłon w stronę Steampunk. :mrgreen:

Zanim o samej regulacji, to jeszcze ze dwie uwagi:
:arrow: zanim zamontujemy napęd pod makietą, należy przewidzieć dostęp śrubokrętem do 3 śrubek mocujących drucik (cięgło),
:arrow: rozjazdy TT Tilliga mają mały skok, więc trzeba przestawić napęd na skok 3 mm (Fot. 1). Wystarczy częściowo odkręcić 2 czarne śrubki i uchylić denko lub je całkiem zdjąć jak na fotce, wtedy po zdjęciu suwadła mamy dostęp do trzpienia. Przekładamy w środkową dziurkę.
Fot. 1
Fot. 1

I jeszcze jedno, dostarczone z napędem druty są zbyt grube, ale wystarczy je wsunąć w kawałek izolacji, założyć do futerka wiertarki, oprzeć o osełkę do noży i ...pięknie się ostrzą. :mrgreen:

No dobrze, zacznijmy.

1.
Przed zamocowaniem napędu pod makietą luzujemy obie skrajne śrubki by drut zaciśnięty środkową śrubką swobodne się przesuwał w suwadle napędu (luz pomiędzy obiema czerwonymi częściami).
Zaostrzoną stroną wkładamy drut w otworek w rozjeździe przeznaczony dla cięgła.
Tak przygotowany napęd mocujemy pod makietą - zrobiłem to na wikol, można ;) na wkręty.
Dociągamy środkową śrubkę by drut unieruchomić.
Dodatkowo daję jeszcze kroplę kleju by drut nie wypadał z otworka w rozjeździe.

2.
Podłączam do zacisków napędu 3 przewody, które poprzez klawiaturkę BTTB albo inne 2 przyciski chwilowe zasilam z Fz1 (napięcie przemienne oznaczone na obudowie trafa symbolem rozjazdu).
Fot. 2
Fot. 2
Fot. 3
Fot. 3
Fot. 4
Fot. 4

Naciskając przyciski, przesuwamy suwadło napędu maksymalnie w lewo (Fot. 2), potem max w prawo (Fot. 3) by odnaleźć i zatrzymać napęd w środkowym neutralnym położeniu (Fot. 4).

3.
Odwracamy skrzynkę o 180 stopni, gorzej z dużą makietą. :mrgreen:
:idea: Ułatwiam sobie w ten sposób, że mocuję w czołach skrzynki długie śruby (otwory w osi podłużnej skrzynki), na których skrzynka obraca się oparta o koziołki - mam kołyskę jak do malowania bitumikiem podwozia Fiata 126p ...jeśli ktoś jeszcze takie zabawy pamięta. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fot. 5
Fot. 5
Fot. 6
Fot. 6

Kawałkami wykałaczki blokuje rozjazd w położeniu środkowym (Fot. 5 rozjazd EW2, Fot. 6 - DKW).

4.
Wracam na stronę napędów. Mocuję skrajne śrubki tak by drut był w położeniu prostopadłym do powierzchni rozjazdu
i ...powinno być OK.

5.
Znowu obrót na stronę rozjazdów, wyjęcie wykałaczek i sprawdzenie czy w obie strony napęd właściwie, tzn symetrycznie, dociąga iglice.
Jeśli nie, to leciutko poluzować skrajne śrubki, cały czas palcem przytrzymujemy część z drutem by się sama nie przesuwała, teraz lekko przesuwamy drut (z czerwonym, środkowym plastikiem) w tą stronę, w którą ma mocniej dociągnąć, ponownie skręcamy i sprawdzamy, ...aż do oczekiwanego skutku.

Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia.
:mrgreen:
Za ten post autor ArturSchŁ otrzymał podziękowania (total 3):
Wojtek_Kraków (13 lut 2021, 22:33) • Przemo_TT (14 lut 2021, 20:55) • manfred (15 lut 2021, 00:27)
Ocena: 75%
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości