Czyszczonko i smarowanko!

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Wojtek_Kraków »

Użyj izopropanolu
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Widzę na Allegro: Płyn do myjek ultradźwiękowych Ultrasonic K3 (26 zł za baniak 1 litr).

"Zawiera:
< 5% każdego pojedynczego z trzech niejonowego środka powierzchniowo czynnego
5 – 15 wersenian sodu (EDTA)
< 5% inhibitor korozji"


np: :arrow: https://allegro.pl/oferta/koncentrat-do ... 9977122916
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: wlodar »

JarUs pisze: 16 gru 2020, 21:38Czyszczonko po węgiersku
Na początku pomyślałem, że będzie "pranie" w myjce ultradźwiękowej .....
A nie wiecie w czym oni to kąpią? Jest jakiś odpowiednik do nabycia w Polsce? Chodzi mi o substancję, a nie o naczynie. ;)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Z naszego punktu widzenia:
:arrow: smar dajemy tam gdzie ma pozostać długo w niezmienionej postaci, np w gnieździe, w którym jest włożona kuleczka i robi za łożysko, w napędzie BTTB itp.
:arrow: kropelka oliwki tam, gdzie współpracują przekładnie / zębatki, ośki w gnieździe itp., tam gdzie chcemy zwilżyć tłuszczem powierzchnie.
Rato805
Posty: 12
Rejestracja: 10 gru 2020, 18:22
Lokalizacja: Rudawa k. Krakowa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Rato805 »

I właśnie tego dotyczy moje pytanie :)
Gdzie smar stały a gdzie kropelka smaru w płynie :D
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Rato805 pisze: 23 mar 2021, 10:16... na co wazelina techniczna a na co olej do maszyn do szycia.
Jedna z pierwszych prawd, jakich mnie nauczono: Kto nie smaruje, ten nie jedzie.
No i nie chodzi o kasę, choć to też prawda !! :mrgreen:

Wszystkie mechanizmy, które są w ruchu, wymagają smaru by się szybko nie zużyły.
W zależności od części mamy raz smar stały (wazelina), a innym razem kroplę oleju.
Rato805
Posty: 12
Rejestracja: 10 gru 2020, 18:22
Lokalizacja: Rudawa k. Krakowa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Rato805 »

Witam.
Jestem trochę nowy w temacie czyszczeń i konserwacji naszych kochanych zabawek w jednie słusznej skali TT :D .
Wiem że odświeżam temat prawie wszystkim znany i proszę o nie zlinczowanie na wejściu.
Moje pytanie brzmi na co wazelina techniczna a na co olej do maszyn do szycia.
Prosiłbym w miarę o konkretną odpowiedź.
Z góry dziękuję
JarUs
Posty: 1452
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: JarUs »


:arrow: Czyszczonko po węgiersku
Na początku pomyślałem, że będzie "pranie" w myjce ultradźwiękowej .....
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

wiercik pisze:Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
witamy w matni... :lol:
wiercik pisze: Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?
jak wyjąc? hmmmm.... to jest tzw. szajsmetal i trzeba robić to ostrożnie... ja na to nie mam dobrej rady... pewno połamane było mocowanie silnika? nie dokrecaj za mocno do siebie obu części tej ramy.
wiercik pisze:2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1748_1768
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1747_1683


one są w zasadzie dostępne. jedynie co, to w Tilligu był zainstalowany inny silnik, tam pierwszy wałek (ten z silnika) tez się różni od BTTB. ale można bez "większego ale" dać nowy silnik lub przerobić wałek...
gdyby co, to tez mam u siebie te części, służę innymi radami.
p.s. jakbyś wpadł na jakiś pomysł z nowa ślimacznicą do BR56 czy kołami napędowymi to odradzam bez zapytania...

pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2014, 20:11 przez krzysztof, łącznie zmieniany 3 razy.
wiercik
Posty: 1
Rejestracja: 08 kwie 2014, 08:32
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Kontakt:

Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: wiercik »

Dzień dobry!

Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
Moje najmłodsze dziecko skończyło właśnie 7 lat i postanowiłem wyciągnąć stare zabawki ;-)

I od razu konkretnie:
1. Udało mi się dość tanio kupić BR 56, niestety w ciężkim stanie.
Po demontażu okazało się, że ma połamane obydwa czerwone elementy ramy.
No to już się wziąłem do klejenia, ale znalazłem w całości (paczka idzie).

Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?

2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...

Dziękuję za przerobienie tematu reanimacji, aktualnie bardzo się przydaje :-)

Pozdrawiam
Darek Świder
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: womo »

Ja nie smaruje. Raz zrobiłem tak jak pisali, i potem nie dość, że pokazały się plamy na kołach to kłaki kurzu właziły w wiązary :evil: Naoliwiłem tylko bardzo bardzo delikatnie czubkiem patyczka do uszu tak, że wyglądało jakbym wcale nic tam nie dał. I jak stała to ok, ale po paru kółkach trzeba było wszystko rozebrać i wyczyścić.
Mikimoto
Posty: 56
Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Mikimoto »

Moim zdaniem smarowanie tych elementów nie jest potrzebne. Są one tak małe i lekkie, że opory ruchu są praktycznie zerowe. Natomiast smar ma oprócz właściwości smarnych także tę cechę, że przyciąga dobrze kurz - czyszczenie tak drobnych i delikatnych elementów jest mocno kłopotliwe.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Maciej »

Mam pytanie do znawców tematu. Chodzi o smarowanie korbowodów i wiązarów w parowozach ?? Dysponuje oliwą z pięcioraka Faller;a. Pytanie brzmi - czy ten olej nadaje się do tego i drugie czy smarować jak zaleca producent? Boje się że zafajdam sobie zestawy kołowe i tory.
Mikimoto
Posty: 56
Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Mikimoto »

Wczoraj zostałem właścicielem zielonej Tekatki, którą chciałbym na wszelki wypadek sprawdzić i przesmarować napęd. Mam "drobny" problem ze zdjęciem dolnej osłony kół - po odkręceniu śrubek trzymają ją jeszcze "uszy" w środku. Co należy zrobić, żeby puściły - rozgiąć je na boki, czy też wypchnąć przytrzymującą je oś ??
Ostatnio zmieniony 19 lis 2011, 14:57 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
nikos68
Posty: 141
Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: nikos68 »

Tu masz numery kat. części http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/parts.asp?g=Till&k=BTTB a szukać ich proponuje w modelmanii kategoria cżęści serwisowe ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości