Górka

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden »

wicy pisze:I znowu pomyśleć jak uzależnić od S11, czyli czy zielony, czerw, pomarańcz, biały - czy pomarańcz, czerw, pomarańcz, biały.
Zacznij od końca - zastanów się, jakie sygnały są możliwe na semaforze 11. Ja widzę dwie możliwości:
1. S2 dla jazdy na wprost (najwyższa dozwolona)
2. S10 dla jazdy "w bok" (40 km/h, potem najwyższa dozwolona)

Na semaforach 12, 13 itd... (rozumiem, że to je chcesz uzależnić) do wyboru masz zatem:
1. S10 (40 km/h, potem najwyższa dozwolona) - zielone + pomarańczowe
2. S12 (40 km/h, potem 40 km/h) pomarańczowe + pomarańczowe (górne migające)
3. S13 (40 km/h, potem stop) pomarańczowe + pomarańczowe

Zatem 4 komory + biała na manewry = semafor 5 komorowy :)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Czyli zamiast 3-komorowych powinienem dać 4-komorowe :(
I znowu pomyśleć jak uzależnić od S11, czyli czy zielony, czerw, pomarańcz, biały - czy pomarańcz, czerw, pomarańcz, biały.

Chyba najprościej będzie dać wszędzie 5-komorowe :D
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden »

wicy pisze: Na przykładowej stacji (Zwardoń) semafory wyjazdowe J, M, L są 4-komorowe (z jednym białym), więc podają albo jedno pomarańczowe, albo jedno zielone (chyba, że kombinację obu). Trzy-komorowy, jak już wytłumaczył Łukasz, jest na linii głównej, więc podaje tylko sygnał zielony.
Głupieję już całkiem :(
Podają pomarańczowy + zielony (sygnał S10) - ograniczenie do 40 km/h, potem najwyższa dozwolona.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Zupełny tuman z tych sygnałów jestem :( Niby opisane to w internecie i instrukcjach a ja jakoś wciąż nie trybię :(
Skoro wszystkie drogi wyjazdowe mają gdzieś po drodze jazdę w bok i ograniczenie do 40km/h (oprócz T7, który ma minimum 100km/h na pierwszym angliku) to wypadałoby podać sygnał pomarańczowy. Ale pojedynczy, czy podwójny?
Pojedynczy stały lub migający (S5 lub S4) niby informuje tylko o stanie semafora następnego. Zatem chyba podwójny.
Drugie górne musi informować o stanie semafora S11. Gdyby tego semafora nie było, wystarczyłoby jedno światło pomarańczowe?

Na przykładowej stacji (Zwardoń) semafory wyjazdowe J, M, L są 4-komorowe (z jednym białym), więc podają albo jedno pomarańczowe, albo jedno zielone (chyba, że kombinację obu). Trzy-komorowy, jak już wytłumaczył Łukasz, jest na linii głównej, więc podaje tylko sygnał zielony.
s1.jpg
Głupieję już całkiem :(
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden »

wicy pisze:Ms1 - do manewrów, np. wyciąganie składu na górkę
Ms2 - jazda do semafora S11, traktowanego jako grupowego.
adamTT pisze:Ms1 - manewry - zgoda
Ms2 (migające białe światło) - jazda pociągowa na semafor wyjazdowy grupowy.
Trochę nie tak...
Ms1 - światło niebieskie - jazda manewrowa zabroniona (na tarczy manewrowej)
Ms2 - światło białe ciągłe - jazda manewrowa dozwolona
adamTT
Posty: 155
Rejestracja: 28 lut 2008, 21:19
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: adamTT »

Przyznaje się, że nie śledziłem wątku od początku (nawet się rymuje) ale czytając ostatni post, coś mi się nie zgadza...
Zakładasz, że przy torach T7,T6,T5 ustawisz semafory z 3 komorami (czerwony,pomarańczowy,biały), i analizujesz wyprawianie pociągów w kierunku W2. Przy tych założeniach semafor z układem komór czerwony, pomarańczowy, biały się nie sprawdzi:
S1 - stop - to jest oczywiste - zgoda
S4- zgoda co do podania sygnału na następnym semaforze, ale nie podasz sygnału jazdy ze zmniejszoną prędkością za semaforem (jazda w bok)
S5 - zgoda co do podania sygnału na następnym semaforze, ale nie podasz sygnału jazdy ze zmniejszoną prędkością za semaforem (jazda w bok)
Sz - wiadomo - (wyświetlone czerwone światło plus migające białe) - zgoda
Ms1 - manewry - zgoda
Ms2 (migające białe światło) - jazda pociągowa na semafor wyjazdowy grupowy. W tym przypadku bez zasadne jest ustawienie semafora z trzema komorami. Wystarczy semafor z dwoma komorami (czerwony, biały) wyjazd z grupy torów na semafor wyjazdowy dla grupy torów - w Twoim przypadku semafor S11.

P.S. Wątpliwość mam co do semafora przy torze T7, - Przy Twoich założeniach - jazdy w bok na rozjazdach nie ma więc teoretycznie semafor z trzema komorami mógłby być...
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Czyli - tak to rozumiem czytając tlumaczenie i E1 - mając na względzie układ torów:
Pulpit PC.jpg
przy torach T7, T6 i T5, semafor wyjazdowy może być 3 komorowy - czerwony, pomarańczowy, biały.
S1 - wiadomo - stop
S4 - mógłby być podany (mam miganie) bo przed wyjazdem jest inny semafor, też przed zwrotnicami, który może (i chyba nawet powinien) podawać sygnał S10 (jazda ze zmniejszoną prędkością)
S5 - też mógłby być przewidziany, gdyż następny semafor (S11 przed wyjazdem na W2) może wskazywać S1,
Sz - wiadomo,
Ms1 - do manewrów, np. wyciąganie składu na górkę
Ms2 - jazda do semafora S11, traktowanego jako grupowego.

Układ czerwony, pomarańczowy, biały jest chyba w tym wypadku lepszy niż zielony, czerwony, biały?
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: drlukasz »

wicy pisze:Nie spotkałem jeszcze semafora w układzie: czerwony, żółty, biały :( Czyżby wyjazd z torów bocznych zawsze odbywał się na sygnale S2, niezależnie od układu zwrotnic?
Semafor jaki opisujesz (czerwony, pomarańczowy, biały) mógłby wyświetlić S1, S4 (jeśli byłoby pomarańczowe migowe), S5, Sz i Ms2 czyli stój, wyjazd do następnego semafora (S5), i 40/60km/h przy następnym semaforze (S4) - jest mocno niepraktyczny, więc się go nie stosuje...

Z torów bocznych wyjazd odbywa się zawsze "na dwa" - przejeżdża się przez rozjazdy "na bok", więc sygnał informuje o ograniczeniu prędkości do 40/60km i tym co będzie potem (stąd górne światło może być albo zielone albo pomarańczowe, stałe albo migowe) + ewentualnie pas świetlny.

Z przepisów
Na semaforach świetlnych stosuje się światła koloru czerwonego, zielonego, pomarańczowego i białego.
Światła koloru zielonego, pomarańczowego i białego mogą być ciągłe lub migające.
Światło czerwone stosuje się tylko ciągłe.
Obraz sygnałowy może być podawany jednym lub dwoma światłami jednocześnie.
Obraz sygnałowy składający się tylko z jednego światła (oprócz czerwonego) może być podany światłem ciągłym lub migającym.
Jeżeli obraz sygnałowy składa się z dwóch świateł, to dolne światło jest zawsze pomarańczowe ciągłe, górne zaś światło może być zielone lub pomarańczowe, ciągłe lub migające.

Jako uzupełnienie dolnego światła pomarańczowego ciągłego może być stosowany poziomy pas świetlny koloru zielonego lub pomarańczowego.
Pas ten ma znaczenie tylko łącznie z dolnym palącym się światłem pomarańczowym.

Jeżeli obraz sygnałowy składa się z jednego światła zielonego ciągłego, to dopuszczalne jest przejechanie obok tego sygnału z największą dopuszczalną szybkością dla pociągu na danym odcinku linii, wskazaną w służbowym rozkładzie jazdy.

Jedno światło pomarańczowe ciągłe oznacza, że następny semafor wskazuje sygnał "Stój"

Jedno światło zielone migające lub pomarańczowe migające oznacza natomiast, że następny semafor należy minąć z szybkością mniejszą od największej dozwolonej.

Jeżeli obraz sygnałowy składa się z dwóch świateł, to zezwala się na jazdę przy tym semaforze oraz przez okręg zwrotnicowy osłaniany tym semaforem z szybkością zmniejszoną do 100, 60 lub 40 km/h, o czym informuje światło dolne, zawsze pomarańczowe ciągłe, ewentualnie uzupełnione pasem świetlnym koloru zielonego lub pomarańczowego. Światło górne informuje, jaki sygnał wskazuje następny semafor.

Obrazy sygnałowe, używane w sygnalizacji na Polskich Kolejach Państwowych, wskazują następujące szybkości:
- największą dozwoloną na danym odcinku linii wskazaną dla każdego pociągu w służbowym rozkładzie jazdy,
- 100 km/h, 60 km/h, 40 km/h
Awatar użytkownika
Marek TT
Posty: 234
Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Marek TT »

Pierwsza sprawa to na PKP nie ma światła żółtego - żółty to na ulicy i drogach.
Na PKP jest światło pomarańczowe.

Wyjazdowe semafory 3 komorowe z torów stacyjnych - stosuje się z torów głównych = jazda na prosto po torze głównym.
Wszystkie wyjazdy z torów dodatkowych = zielony góra - dół pomarańczowy jazda na krzywo.

Światło pomarańczowe na semaforach wyjazdowych z torów stacyjnych nie występuje samo.
Nie dotyczy to semaforów wjazdowych i drogowskazowych.

Wszystko jest w E1.
Rafen
Posty: 19
Rejestracja: 12 gru 2012, 08:39
Lokalizacja: Pszczyna
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Rafen »

Instrukcja sygnalizacji E1-to póki co standard w PL

Tapatalk
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Drugi dzień przeglądam wykaz stacji i widzę, że każdy wuj na swój strój. Semafory 3-komorowe rzadko są stosowane, Częściej na torach bocznych widać semafory 4-komorowe w układzie: czerwony, zielony, żółty, biały.
Jeśli już stoi 3-komorowy, to z układem świateł bywa różnie.
s1.jpg
s2.jpg
s3.jpg
s4.jpg
s5.jpg
Nie spotkałem jeszcze semafora w układzie: czerwony, żółty, biały :( Czyżby wyjazd z torów bocznych zawsze odbywał się na sygnale S2, niezależnie od układu zwrotnic?
Sprawa z semaforem rozwiązała się o tyle, że go sp.... spaprałem przy montażu. Pourywałem kable i nie świeci biała komora. Ktoś chętny na semaforek z dwoma światłami: zielone/żółte? :mrgreen:
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Niejeden pisze: ... no chyba, że odwzorowujesz wczesną epokę IV, to może faktycznie powinno być jak na podanej przez Ciebie stronie ;)
Właściwie to interesuje mnie epoka III-IV, ale przecież nie będę się ściśle trzymał dat. Musiałbym chyba zrobić dwa zestawy wymiennych semaforów w zależności od tego jaki skład będę puszczał na tory :D
Z tego co widzę - z grubsza - układ zielony/czerwony/żółty stosowany jest ściśle na SBL. Wyczytałem gdzieś, że ilość komór w semaforze oraz kolory świateł dostosowuje się do warunków miejscowych. Nie ma sensu instalowanie komory zielonej skoro ze względu na układ torów sygnał S2 w zasadzie nigdy nie powinien być podany. Dlatego właśnie zdecydowałem o 3 komorach w układzie czerwony/żółty/biały.
Nie wiem tylko, czy żółty nie powinien zastąpić w układzie zielonego i całość nie powinna być żółty/czerwony/biały. Ale wydaje mi się, że nie. Nie wiem, może się mylę, dlatego pytam ocenę fachowców ;)
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 466
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Domiss »

Jeśli chcesz odwzorować rzeczywiście istniejący semafor, to może warto zajrzeć tutaj: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/inde ... ch_PKP_PLK
Puste kółko - światło białe
Kreska pionowa - światło zielone
Kreska pozioma - światło czerwone
Kreska ukośna - światło pomarańczowe/żółte
Znak X w kółku - światło niebieskie
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: Niejeden »

wicy pisze:Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.bsk.isdr.pl/sygn_stare.php i opisuje PKP.
Ale to jakiś opis historyczny...

Współczesne sygnały masz tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_(kolejnictwo)
http://www.transportszynowy.pl/sygnaliz ... php#semsyg

... no chyba, że odwzorowujesz wczesną epokę IV, to może faktycznie powinno być jak na podanej przez Ciebie stronie ;)
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1707
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Górka

Post autor: wicy »

Niejeden pisze:Obrazek z7 to chyba nie Polska... Specem nie jestem ale nigdzie nie widziałem wzmianki o 2 światłach zielonych albo białej komorze pośrodku.
Gdzieś słyszałem (nie wiem, na ile to prawda - może ktoś zweryfikuje), że na semaforach unika się sytuacji, w której świecą się na raz dwie komory obok siebie. Być może pokazany semafor 3 komorowy może wyświetlać Sz i dlatego czerwone jest umieszczone na górze...
Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.bsk.isdr.pl/sygn_stare.php i opisuje PKP.
Z tego co piszesz układ czerwone-zółte-białe pasuje. Sz będzie miał jedno światło przerwy ;)
Patrzę na stronę Kluby i co prawda takiego układu jak mój nie ma, ale jest (od góry) - zielony-czerwony-żółty, czerwony, zielony, biały. Ja zamiast zielonego będę miał żółty.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 7 gości