Ciekawostki z lat minionych

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: T_Domagalski »

zibi33 pisze: 15 lut 2021, 20:57 Nie ma jak sprawdzić konstrukcji bo projekt jest uproszczony a innego nie mam więc staram się jakoś go przeskalować i wymyślić jak mogły poszczególne elementy wyglądać .
Czyli z tego co piszesz ta część pod budką hamulcową powinna być drewniana ?
Konstrukcja ramy oczywiście stalowa. Tylko pokryta deskami, tzn. posiadająca drewnianą podłogę.
Przy okazji zauważ, że wagon jest stosunkowo "wąski". Poza obrys ostojnic wystają jedynie zbiorniki i nieznacznie szersze czołownice (węższe niż w normalnych wagonach). Tablice z oznaczeniami są prawdopodobnie zamocowana na jakichś wysięgnikach, utrzymujących je na równi z dennicami zbiorników.
zibi33 pisze:W budce jest takie wybrzuszenie w tym miejscu znajduje się korba hamulca, [...] I rozumiem że jest to tylko jeden taki wodzik. Można to będzie wykonać na końcu z jakiegoś cienkiego drutu.
Tak. Z rysunku jednoznacznie wynika, że ten wagon miał tylko hamulec ręczny. Przy okazji widać też, że miał już urządzenia cięgłowe nawskrośne. Czyli przez środek ramy podwozia wagonu szedł także trzpień układu cięgłowego. W środkowej części wagonu znajdowała się zapewne sprężyna tego układu.
zibi33 pisze:A podest na zbiornikach mógł być metalowy czy drewniany ?
Raczej stalowy. Za cienki na drewniany.
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

Nie ma jak sprawdzić konstrukcji bo projekt jest uproszczony a innego nie mam więc staram się jakoś go przeskalować i wymyślić jak mogły poszczególne elementy wyglądać .
Czyli z tego co piszesz ta część pod budką hamulcową powinna być drewniana ?
W budce jest takie wybrzuszenie w tym miejscu znajduje się korba hamulca, podciąga ona cały wodzik który idzie przez środek wagonika a po drodze rozdziela się na poprzeczne pręty połączone z klockami przy kołach tak jak na projekcie. I rozumiem że jest to tylko jeden taki wodzik. Można to będzie wykonać na końcu z jakiegoś cienkiego drutu.
A podest na zbiornikach mógł być metalowy czy drewniany ?
A jeszcze ile taki model powinien ważyć ?
Załączniki
Projekt Wagonu.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: T_Domagalski »

zibi33 pisze: 14 lut 2021, 21:10 Jak myślicie jak wyglądał spód takiego wagonu, czy była to kratownica ?
Jeszcze jakieś podpowiedzi na temat systemu hamulcowego ?
A z planów nic nie wynika? I co rozumiesz pod pojęciem "kratownica"? ;)
Jeśli to ten wagon: https://naforum.zapodaj.net/fc85a9c45d59.jpg.html , to zapewne była to konstrukcja typowa dla wagonów dwuosiowych (2 ostojnice, 2 podłużnice, min. 4 poprzecznice (dałbym 5) oraz ukośnice.). Zapewne była to konstrukcja ażurowa za wyjątkiem pomostu hamulcowego, który był pewnie pokryty deskami.
Co do hamulca, to ja na zdjęciu widzę cięgło hamulca ręcznego, ale nie widzę "kiszek" od hamulca pneumatycznego... :roll:
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

No niestety niedziela nie była zbyt owocna w projekty, ale spasowałem do wagonika system KKS.
Okazało się że musiałem wykonać poprawkę w grubości platformy o 0,3 mm tak aby można było zastosować gotowy kks.
Pytanie do Tadeusza gdzie można zakupić takie zestawy do montażu ?
Odległości dopasowane zgodnie z normami.
Jak myślicie jak wyglądał spód takiego wagonu, czy była to kratownica ?
Jeszcze jakieś podpowiedzi na temat systemu hamulcowego ?
Im bliżej końca tym więcej niewiadomych :D
Załączniki
Wagon-Naftowy-Autosan+kks.jpg
Awatar użytkownika
Slavko
Posty: 24
Rejestracja: 30 lis 2020, 22:43
Lokalizacja: CB / GA
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: Slavko »

T_Domagalski pisze: 12 lut 2021, 11:17 Proponuję oczyścić ten wątek z postów dot. braku obrazków.
Zgodnie z sugestią, dalsza dyskusja na temat związany z obrazkami, :arrow:
TUTAJ



Pozdrawiam
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: T_Domagalski »

zibi33 pisze: 08 lut 2021, 22:17możecie troszkę podpowiedzieć gdzie będą jakieś informacje z tej dziedziny, chodzi mi głównie o wymiary, normy i jakieś rysunki...
Ja podpowiem, że swój projekt 3W zacząłem w ogóle od sesji z kalkulatorem oraz od szkiców 2D. Wagon wykonany idealnie w skali 1:120 zwyczajnie nie będzie poprawnie jeździł.
Najpierw trzeba rozplanować wszystkie elementy gwarantujące poprawne działanie modelu (koła, KKS-y, sprzęgi i zderzaki - o ile chcesz korzystać z fabrycznych), a dopiero do tego dopasowywać konstrukcję podwozia. Przykładowo, w 3W musiałem rozsunąć nieco ostojnice względem oryginału, bo inaczej nie zmieściłyby się zgodne z NEM, przeskalowane koła... :shock: Projekt modelu w TT to sztuka kompromisów. :>

Tak wyglądała faza projektu:
Obrazek

:arrow: http://www.modelarstwott.pl/files/2019/11/3Wm.png
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: drlukasz »

NEM 351 - sprzęgi
NEM352 - KKS
NEM355 - położenie gniazda mocowania sprzęgu
NEM358 - mocowanie sprzęgu TT
NEM359 - głowica sprzęgająca TT
Normy do znalezienia na stronie MOROP większość wyłącznie po niemiecku, ale rysunki są uniwersalne
https://www.morop.org/index.php/de/nem-normen.html
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

Przyznam się że troszkę mnie przystawiło przy temacie KKS, możecie troszkę podpowiedzieć gdzie będą jakieś informacje z tej dziedziny, chodzi mi głównie o wymiary, normy i jakieś rysunki co do sposobu montażu w ramie takiego zestawu. Posiadam taki zestaw KKS który był dołączony do zakupionej węglarki 3w. Przewiduję iż taki zestaw będzie odpowiedni i gdzie takowy można nabyć. Jeszcze jedna kwestia co do wszelkich norm, wysokość do osi buforów - gdzieś o tym czytałem tu na forum ale nie pamiętam jaki to był post :D Tak więc bardzo proszę o wsparcie najlepiej w języku Polskim :D
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

Bardzo dziękuję Tadeuszu za udostępnienie tego zestawu kołowego, wydaje mi się iż będzie pasował do całości aczkolwiek mam takie nieodparte wrażenie jak gdyby to koło od lewej strony było za blisko osi wagonu, z dokumentacji wynika, że jest to 1970 cm od lewej krawędzi wagonu. Wydawało by się tak jak by ktoś dołożył do gotowego wagonu budkę hamulcową. No ale tak jest w projekcie :D
Wagon-Naftowy-Autosan2.jpg

Myślę że gdy dojdzie zastaw hamulcowy to będzie to jakoś wyglądało.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: T_Domagalski »

zibi33 pisze: 01 lut 2021, 06:19Dokładnie tak FreeCad :D
Kiedyś rozrysowałem we FreeCadzie zestaw kołowy 8,3mm Tilliga (zgodny z NEM). Jak chcesz go "przymierzyć" do swojego modelu, to odezwij się na PW.
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

Dokładnie tak FreeCad :D
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: T_Domagalski »

FreeCad?
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

W poprzednim poście miały być kółka 8,3 mm a nie 8,5 mm.
Jest już zarys budki... tak przy okazji.
Załączniki
Wagon-Naftowy-Autosan1.jpg
zibi33
Posty: 232
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Ciekawostki z lat minionych

Post autor: zibi33 »

Tak troszkę dzisiaj miałem lenia co do wszelakich prac przy Dworcach czy też innych ciekawych prac relaksacyjnych w przydomowym zaciszu, tak więc postanowiłem zrobić coś pożytecznego :D Jako że dopiero rozpocząłem na większą skalę od 20 lat zajmować się budowaniem i uczeniem się wszystkiego na nowo tak też nie wszystko mi się udaje, ale może znajdzie się jakaś większość doświadczonych projektantów którzy podpowiedzą co można dołączyć do projektu aby dało się wykonać wydruk na żywicznej drukarce 3D. Piszę w tym temacie ponieważ na pierwszy ogień wziąłem może niezbyt skomplikowaną cysterkę do przewozu nafty produkowanej w rodzimej firmie Autosan. Tak prezentuje się początek prac - ale przypominam dopiero się uczę tych nowych technologi :D
Wagon-Naftowy-Autosan.jpg

Zabieram się teraz za podwozie, z rysunku technicznego jaki posiadam wynika iż koła maja 1 m średnicy, jakie zastosować kółka z naszej skali 8,5 mm bo muszę to uwzględnić w projekcie ?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości