Dziękuję
Kalkomanie
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- NemoTT
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
- Domiss
- Posty: 469
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
"Normalnie" pod kalkomanie kładziesz lakier błyszczący (bezbarwny). Może być nawet sidolux . Na położoną kalkomanię kładziesz lakier bezbarwny matowy lub satynowy, można położyć na cały model (choć ewentualne szyby w oknach lepiej byłoby jednak ominąć) - zwykle matowy lakier pasuje lepiej.
Jest jednak możliwość położenia kalkomanii na matowy wagon (czyli bez lakieru błyszczącego) i potem rozpuszczanie filmu kalkomanii przez wpuszczanie pod nią rozpuszczalnika nitro. Próbowałem na jednej serii wagonów towarowych, nawet fajnie to działa. Potem normalnie lakier matowy na wierzch. Dokładniejszy opis na stronie Tadeusza: https://www.modelarstwott.pl/techniki-p ... ny-sposob/
Jest jednak możliwość położenia kalkomanii na matowy wagon (czyli bez lakieru błyszczącego) i potem rozpuszczanie filmu kalkomanii przez wpuszczanie pod nią rozpuszczalnika nitro. Próbowałem na jednej serii wagonów towarowych, nawet fajnie to działa. Potem normalnie lakier matowy na wierzch. Dokładniejszy opis na stronie Tadeusza: https://www.modelarstwott.pl/techniki-p ... ny-sposob/
- NemoTT
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Koledzy bardzo dziękuję i kłaniam nisko.
- womo
- Posty: 2398
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Zadałeś tak trudne pytanie, że ilu kładących, ile rodzajów farb i lakierów, ile rodzajów kalek- tyle odpowiedzi
Jak napisał Jarek najlepiej zmywaczem, alkoholem itp. i tak musisz najpierw sprawdzić gdzieś pod spodem czy:
a) nie schodzi farba od niego z budy
b)nie rozpuszcza się model od niego
A lakier. Zależy jaką farbą malowany. Jak zmieniasz tylko napisy to pod napisem i potem na napis. Tylko jak nie trafisz z lakierem to masz łaty i musisz i tak lakierować cały.
Ale z kalkami jak z jazdą na rowerze:
Jak się nie wywrócisz to się nie nauczysz
Jak napisał Jarek najlepiej zmywaczem, alkoholem itp. i tak musisz najpierw sprawdzić gdzieś pod spodem czy:
a) nie schodzi farba od niego z budy
b)nie rozpuszcza się model od niego
A lakier. Zależy jaką farbą malowany. Jak zmieniasz tylko napisy to pod napisem i potem na napis. Tylko jak nie trafisz z lakierem to masz łaty i musisz i tak lakierować cały.
Ale z kalkami jak z jazdą na rowerze:
Jak się nie wywrócisz to się nie nauczysz
- Borczy
- Posty: 2326
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Zmyć go zmywaczem.
- NemoTT
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Pytanie do znawców tematu. Jak zakryć napis zarządu na wagonie, czy są kalkomanie w jednolitym kolorze np. niebieskim, czerwonym itp?
Przed położeniem kalkomanii czy faktycznie potrzebne jest pokrycie wagonu lakierem (rozumiem, że całego a nie tylko fragmentu, na którym kalkomania będzie położona)?
Przed położeniem kalkomanii czy faktycznie potrzebne jest pokrycie wagonu lakierem (rozumiem, że całego a nie tylko fragmentu, na którym kalkomania będzie położona)?
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Następny krok to blaszki fototrawione. Ich dodanie zdecydowanie poprawia wygląd modelu
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Ostatnio zmieniony 15 lis 2009, 07:19 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 132
- Rejestracja: 09 paź 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Dziękuję za szczegółowe wskazówki.
Z waszych postów wnioskuję, że kalki do ALEGRATKI są znane i używane przez kolegów. Zdecyduję się dokonać polonizacji posiadanego taboru.i
Z waszych postów wnioskuję, że kalki do ALEGRATKI są znane i używane przez kolegów. Zdecyduję się dokonać polonizacji posiadanego taboru.i
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Ze swego doświadczenia dodam kilka informacji które się może przydadzą:
1. Do kalkowania warto zaopatrzyć się w chemię kalkową czyli zestaw set+sol (jedna oszadza kalkę w miejscu druga zmiękcza "film" i ułatwia osadzanie kalki w zagłębieniach np wagony konstrukcji deskowej)
2. Kalki znacznie lepiej nakłada się na powierzchnię błyszczącą (zdecydowanie polecam polakierowanie przed kalkowaniem)
3. Kalki są bardzo cienkie co jest w zasadzie ogromną zaletą (po prawidłowym nałożeniu w zasadzie nie widać "filmu") ale kosztem jest niebezpieczeństwo porwania kalek
4. Do wycinania potrzebny skalpel lub dobry wąski nóż
5. Proponuję się zaopatrzyć w dobre szkła zegarmistrzowskie (lupa nagłowna) UWAGA: kalki są białe na białym papierze!!!
6. Co się wiąże z poprzednim: bardzo dobre oświetlenie stanowiska pracy. Ostatnio kalkowanie przypłaciłem koniecznością rehabilitacji kręgosłupa szyjnego
7. Po kalkowaniu koniecznie polakierować - ja używam semimatu
8. Nie wszystkie kolorowe kalki Allegratki są rewelacyjne, zdarzają się przesunięcia kolorów
P.S. No i musisz mieś własną dokumentację
1. Do kalkowania warto zaopatrzyć się w chemię kalkową czyli zestaw set+sol (jedna oszadza kalkę w miejscu druga zmiękcza "film" i ułatwia osadzanie kalki w zagłębieniach np wagony konstrukcji deskowej)
2. Kalki znacznie lepiej nakłada się na powierzchnię błyszczącą (zdecydowanie polecam polakierowanie przed kalkowaniem)
3. Kalki są bardzo cienkie co jest w zasadzie ogromną zaletą (po prawidłowym nałożeniu w zasadzie nie widać "filmu") ale kosztem jest niebezpieczeństwo porwania kalek
4. Do wycinania potrzebny skalpel lub dobry wąski nóż
5. Proponuję się zaopatrzyć w dobre szkła zegarmistrzowskie (lupa nagłowna) UWAGA: kalki są białe na białym papierze!!!
6. Co się wiąże z poprzednim: bardzo dobre oświetlenie stanowiska pracy. Ostatnio kalkowanie przypłaciłem koniecznością rehabilitacji kręgosłupa szyjnego
7. Po kalkowaniu koniecznie polakierować - ja używam semimatu
8. Nie wszystkie kolorowe kalki Allegratki są rewelacyjne, zdarzają się przesunięcia kolorów
P.S. No i musisz mieś własną dokumentację
-
- Posty: 812
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Tylko jak nie masz doświadczenia to kup dwa komplety bo sprzedający nie daje zapasu, a zniszczonych kalek nijak uzupełnić w czasie prac.
-
- Posty: 132
- Rejestracja: 09 paź 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Czyli trzeba brać i na starym Zuke zacząć eksperyment modelarski
-
- Posty: 812
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Kalki wysokiej jakości, sam wielokrotnie używałem.
- Ranger
- Posty: 3834
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Kalkomanie
Bardzo dobrej, druk offsetowy.
-
- Posty: 132
- Rejestracja: 09 paź 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Kalkomanie
W necie pojawiło się sporo kalkomanii do taboru PKP. Jest to pewnie jakaś propozycja do powiększenia naszego narodowego taboru. Czy ktoś używał takich jak są na Allegro? Jakiej są one jakości?
http://www.allegro.pl/item813817924_tt_ ... a_pkp.html
http://www.allegro.pl/item813817924_tt_ ... a_pkp.html
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości