TT Filigran

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: tete »

A wracając do wajch TT-Filigran, to nie bardzo wygląda mi ich geometria:

Obrazek

Widać, że łuk toru zwrotnego istnieje tylko na długości iglic. Większa część długości toru zwrotnego wygląda na prostą..... i to jest beee. U Tilliga (EW3, ABW) wygląda to o wiele lepiej.

Ale to moje osobiste zdanie nie potwierdzone rzeczywistością, bo oparte tylko na tym, co pokazuje fotka.


/Tillig/ - łuk toru zwrotnego niemal na całej jego długości...
Obrazek
źródło: http://www.lokland.pl
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: tete »

...a no tak. Zastosowanie ewentualnych skrzynek z torem na C60 nie należy z góry stawiać pod znakiem zapytania. Jeśli /te nowe/ będą wykonane z laboratoryjną precyzją :P to można przeca łączyć z istniejącymi /wyższa listwa pod torowisko/ i hajda na koń :mrgreen: ...
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: ArturSchŁ »

tete pisze:...na dobrze wykonanym segmencie (czyt. równe torowisko) nie byłoby problemu.
Miałem na myśli raczej warunki bojowe (różne spotkania) niż laboratoryjne.
:P
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: tete »

ArturSch pisze:Ciekaw jestem jak by się sprawdzały na makietach w realnych warunkach (nierówna powierzchnia, różny tabor). Już na torach Tilligowych bywają problemy z prawidłową jazdą składów (z różnych powodów, najczęściej błędów w ułożeniu torów).
Myślę, że na dobrze wykonanym segmencie (czyt. równe torowisko) nie byłoby problemu. Robiłem testy z jazdy na torach Code60 i ku mojemu zdziwieniu tabor na nowych kołach Tilliga bardzo dobrze się sprawował (szyna nakładana była na podkład flexowy Tilliga).

Jednak z uwagi na konstrukcję takiego flexa, w celach testowych musiałem zmarnować kilka i ściąć imitacje śrub, bo lok stukał o nie (w tym fleksie szpara na szynę C83 jest większa - stopka szyny C60 jest niższa). Poza tym nie było problemu. Szyna była od Z-ki (też C60). Oczywiście pozostałem przy Tilligu C83, z uwagi na kompromis - dostępność/cena.

C60 mam w części TTe (w trakcie realizacji) na podkładach od flaxa N-ki odpowiednio "dostosowanego" - wymiary (tj. szerokość) imitacji takiego podkładu odpowiadają mniej więcej kolejom wąskotorowym w skali 1:120, a koła (od Z-ki) nie pyrkają o imitację mocowań szyny na tych N-kowych flexach ;) Ale to sugestia dla TTe-maniaków, aczkolwiek zdaję sobie sprawę, że istnieją lepsze rozwiązania (choćby szyny kiTTler), ale drogie.
Ostatnio zmieniony 16 cze 2009, 07:33 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: Kilkujadek »

Jak będę miał natchnienie to się jeszcze zobaczy... :P
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: brovarek »

Niestety tak jak z g... bata nie ukrecisz tak z EW3 takiego nie zrobisz! Próbowałem, efekty są na trapeziu dalekie od oczekiwanych :mrgreen:
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: Kilkujadek »

brovarek pisze:W tej technologii więcej wycisnąć się nie da...
A powinieneś Maćku dbaćku'rde o precyzję :mrgreen:
Gdyby tak w EW3 rozciąć podkłady i rozsunąć je, a brakujące dociąć z toru Flex to by i zaciski śrubowe już były... :idea:
:P
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: brovarek »

Taka mała próba. Przez przypadek brak jednego podkładu. materiał: tworzywo 3mm vs rozjazd EW2 Tilliga.
W sklejce 4 mm podobny efekt. Testy w 3mm w przyszłym tygodniu.
Do wad można zaliczyć zaokrąglenia na łączeniach. W tej technologii więcej wycisnąć się nie da... Długość rozjazdu 30 cm.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 29 maja 2009, 17:31 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: KamilW »

Mam prośbę, jeśli ktoś mógłby mi podesłać lub zamieścić tutaj rysunki konstrukcyjne rozjazdów EW 190 1:9 i EW 300 1:9 to byłbym bardzo wdzięczny.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: KamilW »

Paweł Basiński pisze:Swoje moduły zrobiłeś na EW1i EW2, a tutaj na bocznicę wyskakujesz z takim kawałkiem torowiska :)
Wiesz jak to jest, człowiek się całe życie uczy :mrgreen: teraz na Bystrych mam tylko EW2, ale już każdy następne moduły będę już robił tylko na EW3. A ten filigran to eksperyment, żeby wiedzieć z czym się to je.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2009, 16:47 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: Paweł Basiński »

Wiesz co :) podziwiam :P

Swoje moduły zrobiłeś na EW1i EW2, a tutaj na bocznicę wyskakujesz z takim kawałkiem torowiska :)


Paweł
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: KamilW »

Ciekaw jestem jak by się sprawdzały na makietach w realnych warunkach (nierówna powierzchnia, różny tabor). Już na torach Tilligowych bywają problemy z prawidłową jazdą składów (z różnych powodów, najczęściej błędów w ułożeniu torów).
Wychodząc z inicjatywą złożyłem zamówienie w firmie Filigran na 60 cm torów z szyną Code 60 (1,5 mm) i rozjazd EW 1855-1:8 również z szyną Code 60 na podkładach drewnianych ciętych laserem (jeśli dobrze zrozumiałem opis).
Jak tylko produkty do mnie dotrą to zdam relacje z ich własności fizyko-chemiczno-trakcyjnych :mrgreen: .
Potem pójdą na budowę modułu semi-zgodnego ze sTTandardem (wymiary 60 x 30 cm, profile MP-1 na MP-1, całość przedstawiająca tor odchodzący do nieczynnej fabryki, z wykolejnicą, zachwaszczony), zawsze będzie go można wypróbować na jakimś zlocie, ale ogólnie jego przeznaczeniem będzie półka w pokoju.
Jak będę miał jakieś nowe informacje odezwę się.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2009, 16:46 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: T_Domagalski »

KamilW pisze:produktem dostępnym w firmie filigran jest szyna o profilu Code 60 o wysokości 1,5 mm. [...]
Drugą dostępną wielkością jest właśnie Code 40 o wysokości szyny 1 mm.
Od podanych wymiarów odejmij grubość uchwytów mocujących szyny - jakieś 0,3-0,4 mm.
Koła Tilliga mają obrzeże wysokie na 0,9 mm - zmieszczą się "na styk", choć każde nadmiarowe ziarenko tłucznia może ten "styk" zakłócić. Ale już starsze BTTB (a takie po scyfrzeniu jeżdżą po modułach) mają wyższe obrzeża i na pewno po takich torach nie przejadą. :/

Rozwiązaniem może być zbudowanie torów bez imitacji śrub mocujących, ale wg mnie wygląda to gorzej niż wyższa szyna ale za to z choć minimalnie zaznaczonymi uchwytami. :roll:
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: KamilW »

Z tego co udało mi się doczytać to standardowym produktem dostępnym w firmie filigran jest szyna o profilu Code 60 o wysokości 1,5 mm. A z tą wielkością nie powinno być problemu jeśli chodzi o przejezdność. Drugą dostępną wielkością jest właśnie Code 40 o wysokości szyny 1 mm (tu miałbym już obawy o przejezdność).
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: TT Filigran

Post autor: brovarek »

Jeździło, tylko, że mogło to być jakieś code55 czy coś takiego. Chyba, że tyrkało po podkładach, ale nie zauważyłem :lol:
Ostatnio zmieniony 27 maja 2009, 16:49 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 0 gości