Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: ArturSchŁ »

wojtek_ pisze:Cóż pozostaje mieć nadzieje, że kiedyś model polskiego Ty2 pociągnie oprócz polskiego Oppelna, G10, Kessela rownież model brankarda serii U(Ft).
Dziękujemy Wojtku za wartościowy post !!
Jak niesie plotka, brankarda PKP powinniśmy się doczekać na targach w Norymberdze 2008.
:P
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 509
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: wojtek_ »

Witam

Jako podsumowanie wątku zacytuje post p.K.Koja jaki pojawił sie na forum Martela:
KRZYSZTOF KOJ - Pią Sie 27, 2004 2:03 am
Temat postu: Re: Brankardy ex Pwg w Polsce

Użyte w pytaniu określenie Pwg jest dawnym, niemieckim oznaczeniem serii wagonów bagażowych do pociągów towarowych ( Packwagen für Güterzüge), nazywanych w Polsce od dziesięcioleci "brankardami".
Chociaż pytanie nie precyzuje (w związku z powyższym) typu wagonu, intuicja podpowiada mi, że może chodzić o wagon Pwg-pr14 (niestety z konieczności musimy posługiwać się oznaczeniami DRG !), którego model od bardzo wilelu lat znajduje (znajdował) się w programie produkcyjnym firmy Piko. Czy zgadłem?
Nawet jeśli nie zgadłem, to wagony tego właśnie typu były bodaj najbardziej liczną rodziną wagonów tego rodzaju i były budowane jeszcze w połowie lat 20-tych dla DRG.
Wagony tego typu występowały na PKP, zarówno w okresie międzywojennym, jak i po roku 1945.
Co wiecej, w okresie międzywojennym wagony te były także zamówione przez PKP w Gdańskiej Fabryce Wagonów S.A. i były eksploatowane zarówno w ruchu pasażerskim (oznaczone jako seria F), jak również w ruchu towarowym (seria Ft).
Po wojnie, PKP przejęły jeszcze większą ilość tychże brankardów, z których większość używana była, zgodnie ze swym pierwotnym przeznaczeniem, w pociągach towarowych (seria Ft). Nieliczne trafiły jednak znowu do parku wagonów osobowych i oznaczone były serią F.
W normalnej eksploatacji, niektóre wagony tego typu przetrwały na PKP aż do pierwszej połowy lat 70-tych, czyli do tzw. epoki IVa.
Oczywiście PKP eksploatowały brankardy kilkudzisięciu typów, bardzo różnego pochodzenia. Szczególnie po roku 1945 różnorodność typów i odmian była ogromna. Na PKP znalazły się bowiem brankardy np. pochodzenia: pruskiego, saksońskiego, DRG, francuskiego, belgijskiego, austriackiego, węgierskiego, czeskiego, włoskiego i amerykańskiego.
Trzeba również pamietać, że bardzo wiele wagonów tego rodzaju powstało w wyniku przebudowy wagonów towarowych krytych bardzo róznych typów i to zarówno przed rokiem 1939, jak i po roku 1945.
Ten temat to prawdziwe morze i trzeba je niestety pokonywać stopniowo!
Majac takie informacje natrafłem na: http://www.osnabruecker-dampflokfreunde ... 23117.html
Wagon pokazany na zdjęciu bardziej przypomina model firmy PSK niż produkt PIKO!
[zasadnicza różnica jest poprzeczne wzmocnienie pułla wagonu w części z podniesionym dachem].
I na koniec model PIKO w oznaczeniach PKP epoka IVa:
Obrazek
Oznaczenia sa autentyczne, info na podst. KMD 1(22)/2006 s.74

Cóż pozostaje mieć nadzieje, że kiedyś model polskiego Ty2 pociągnie oprócz polskiego Oppelna, G10, Kessela rownież model brankarda serii U(Ft).

pozdrawiam
wojtek jaroszuk
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Wagon "Barnkard" Pwg z firmy PSK

Post autor: Marcin »

Na życzenie jednego z naszych Kolegów, wrzucam fotki modelu PSK.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 20 lip 2007, 11:22 przez Marcin, łącznie zmieniany 2 razy.
Marek Sz
Posty: 42
Rejestracja: 10 cze 2006, 14:58
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: Marek Sz »

WojTTek pisze:Popularny i prawdziwy Brankard. Szkoda że ich nie ma w Polsce już...
No, prawdopodbnie wszystkie poszły na złom ale moze gdzieś się ostało jakies pudło?
Podobno jedno było w WNTK w Rudzie Śl, ale poszło na szrot kilka lat temu.
Ostatnio zmieniony 17 lip 2007, 13:23 przez Marek Sz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: ArturSchŁ »

Też byłbym zainteresowany przemalowaniem wagonu PSK (760 DR Ep.III, 761 DB Ep.III) na dowolny PKP (najchętniej Ep.II/III).

Czy ktoś posiada jakieś zdjęcia/rysunki pozwalające na taką przeróbkę ?

PS: wagony PSK i Lorentz'a trochę się różnią... ale to chyba ta sama forma :)
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: WojTTek »

Popularny i prawdziwy Brankard. Szkoda że ich nie ma w Polsce już...
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 509
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Wagon bagazowy pociagu towarowego (na PKP seria Ft/U)

Post autor: wojtek_ »

Witam

Firma PIKO wyprodukowała taki wlaśnie wagon w skali H0:
Obrazek
Obrazek
Moje niefachowe oko dostrzegło na stronie firmy PSK coś takiego:
http://home.hetnet.nl/~peter.koster/DaviWB/Pagina3.html
co można kupić w Modellbahnshop Sebnitz jako Produkte von TT Modellbau Lorenz
http://tinyurl.com/26sbcv
Czy ktos posiada informacje na tematy wagonów tego typu w slużbie PKP?

pozdrawiam
wojtek jaroszuk
Ostatnio zmieniony 20 lip 2007, 09:34 przez wojtek_, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości