Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Moderator: mod-Tabor
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Dobra, rozwiążę sprawę inaczej - podmienię kod interoperacyjności z 20 na 27, co determinuje 2 paski (prostokąty) na narożach. Oznaczenia takie są widoczne na historycznym zdjęciu CIIa/Om21 (Konigsberg) z NAC.
- tydzial
- Posty: 904
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Nie ma pojęcia hamulec towarowy za to jest zespolony i nie widziałem trzech pasków za to są prostokąt i strzałka oznacza hamulec zespolony,a sam prostokąt że posiada przewód hamulcowy czyli nie ma hamulca zespolonego tyle fachowe wieści .Co do tablic przestawczych to są G-R ( góry równiny) P-Ł (próżny ładowny) i Z-O ( załączony wyłączony hamulec) . T-O (towarowy osobowy ) występuje na lodówkach z symbolem SS co oznacza że ma szybkość 100/h.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Skoro podałem oznaczenia .E(Wddo), to wydawało mi się oczywiste, że chodzi o ep. IVa. Do przepisów z 1960r. odwołałem się tylko dla porównania.
To, że w epoce IVa i późniejszych stosowano te oznaczenia równolegle z kodami UIC, to wiem. Tak formalnie to oznaczenia te obowiązują do dziś, tyle że zostały ograniczone tylko do wagonów z samym przewodem powietrznym (jeden pasek). Ale mi chodzi o ten jeden szczególny przypadek, czy po 1968r. stosowano jeszcze trzy paski dla oznaczenia wagonów niedopuszczonych do ruchu międzynarodowego? Pytam, bo np. taka sama węglarka ROCO w H0 ma tylko 2 paski przy kodzie wymiany 20-.
To, że w epoce IVa i późniejszych stosowano te oznaczenia równolegle z kodami UIC, to wiem. Tak formalnie to oznaczenia te obowiązują do dziś, tyle że zostały ograniczone tylko do wagonów z samym przewodem powietrznym (jeden pasek). Ale mi chodzi o ten jeden szczególny przypadek, czy po 1968r. stosowano jeszcze trzy paski dla oznaczenia wagonów niedopuszczonych do ruchu międzynarodowego? Pytam, bo np. taka sama węglarka ROCO w H0 ma tylko 2 paski przy kodzie wymiany 20-.
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Miałem na myśli oznaczenie epoki IVa i nie dopisałem że dolny to trapez. A tobie chodziło o wcześniejsze oznaczenia. I stąd małe nieporozumienie.T_Domagalski pisze:To akurat błąd. Wagon z hamulcem z nastawiaczem T-O (G-P) posiadał pasek + trapez (ewentualnie dwa paski + trapez). Wagony z hamulcem wyłącznie towarowym zgodnie z przepisami z 1960r. mogły mieć:..przemcol pisze:...trzy hamulec z przestawczy T-O.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Literatura z lat 70. np. "Wagony Towarowe" Marczewskiego (WKŁ1978) prezentuje te oznaczenia wraz z innymi jako stosowane równolegle z kodami UIC. Można próbować dotrzeć do normy branżowej - BN74/3500-08, która obowiązywała w Polsce w tym czasie. Podejrzewam co w pewnym stopniu pokrywa się ze zdjęciami, że w okresie przejściowym (ep. IVa może nawet IVb) były i oznaczenia hamulca na narożnikach wagonów i kod UIC.
Nie spotkałem czegoś takiego, ale nie wykluczam takiej sytuacji. Skoro zdarzają się np. wagony ze złą seria literową czy błędnie podaną cyfrą samokontroli, to czemu nie?Czy możliwa była sytuacja, w której hamulec był dopuszczony do ruchu międzynarodowego (2 paski), a cały wagon - nie (kod 20-)?
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
To akurat błąd. Wagon z hamulcem z nastawiaczem T-O (G-P) posiadał pasek + trapez (ewentualnie dwa paski + trapez). Wagony z hamulcem wyłącznie towarowym zgodnie z przepisami z 1960r. mogły mieć:przemcol pisze:...trzy hamulec z przestawczy T-O.
- 2 paski - wagon wyposażony w hamulec towarowy, dopuszczony do ruchu międzynarodowego,
- 3 paski - wagon wyposażony w hamulec towarowy, niedopuszczony do ruchu międzynarodowego.
Moje pytanie dotyczy tego, czy po 1968r. stosowano dalej te 3 paski, adekwatnie do kodu wymiany zawartego w numerze UIC, czy też już ich nie stosowano ze względu na obecność tej informacji w kodzie wymiany UIC?
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Paski na narożnikach to tylko oznaczenie rodzaj hamulca. Dwa paski - hamulec pociągów towarowych, trzy hamulec z przestawczy T-O.
Myślę że takie oznaczenie jest możliwe.
Myślę że takie oznaczenie jest możliwe.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Kod wymiany i oznaczenia hamulca
Wziąłem na warsztat węglarkę Konigsberg, żeby okalkować ją sobie na PKP .E(Wddo). Oznaczenia, którymi dysponuję, zawierają kod systemu wymiany 20-, właściwy dla wagonu przeznaczonego wyłącznie do ruchu wewnętrznego. Kod i numer są OK, ale naszły mnie wątpliwości, jakie oznaczenia hamulca powinny znaleźć się na narożach tej węglarki - 2 czy 3 paski? Czy możliwa była sytuacja, w której hamulec był dopuszczony do ruchu międzynarodowego (2 paski), a cały wagon - nie (kod 20-)?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości