Górka
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 01 paź 2011, 19:20
- Lokalizacja: Sopot
- Kontakt:
Re: Górka
W sopocie tt-ka nie ma żadnej górki, koledzy bawili się na stacji a to tylko dla tego że była źle wypoziomowana
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Górka
Potwierdzam . Zostało to nawet zarejestrowane na video.tydzial pisze:Popytaj kolegów jaki ubaw mieliśmy w Sopocie na stacji Uszatego gdzie nie było takiej jak twoja górka a jaka była zabawa
Najpierw jednak kilka słów komentarza. "Górka" w Sopocie powstała w sposób naturalny wskutek niedokładnego wypoziomowania fragmentu makiety modułowej. Krzywiznę odkryliśmy przypadkiem wieczorem i postanowiliśmy wykorzystać do testów. Pomimo, że nachylenie toru było niewielkie, wagony szybko nabierały prędkości i swobodnie toczyły się do końca stacji.
Uważam, że Twoja (wicy) górka również nie powinna być zbyt wysoka. Wystarczy relatywnie krótki odcinek spadkowy, a dalej tor poziomy. Tak jak napisał Mariusz, wagony powinny dojeżdżać mniej więcej do połowy torów postojowych. Kolejne dojeżdżające wagony dopchną te stojące aż do ukresu.
A teraz filmik. Nie jest zbyt piękny, ale stanowi krótki zapis naszej zabawy TT-górka . Kryterium rozrządzania stanowił kolor cysterny
Ostatnio zmieniony 13 maja 2015, 08:19 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 2 razy.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Górka
W Szczecinie jest jeszcze wyższa górka. Na tak zwane "szczęki" strach było wjeżdżać początkującym maszynistom. Tydzial mógłby pokazać jakieś fotki. Pod górką był wiadukt i tory zelektryfikowane, także naprawdę było wysoko.
Musisz mieć spadek na tyle duży by wagony swobodnie po rozjazdach dojeżdżały do połowy toru, ale nie tak ostro jak na filmie. To jest niszczenie taboru. I nie zapomnij na szczycie górki wbudować rozprzęgacz.
Musisz mieć spadek na tyle duży by wagony swobodnie po rozjazdach dojeżdżały do połowy toru, ale nie tak ostro jak na filmie. To jest niszczenie taboru. I nie zapomnij na szczycie górki wbudować rozprzęgacz.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Próbuję się odnieść do górki na fotkach.
Wg moich szacunków górka ma ok. 4m, więc w skali ~3-3,5 cm. Maksimum zjazdu wypada u mnie na ok 55 cm toru, więc nachylenie byłoby 60 prom. Myślę, że najazd zmieściłby się spokojnie w 20 prom., gdyż ciągnie się aż na następny segment.
Wg moich szacunków górka ma ok. 4m, więc w skali ~3-3,5 cm. Maksimum zjazdu wypada u mnie na ok 55 cm toru, więc nachylenie byłoby 60 prom. Myślę, że najazd zmieściłby się spokojnie w 20 prom., gdyż ciągnie się aż na następny segment.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10316
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Górka
A może podaj w % lub promilach spadku .... (jak liczyć: http://as.rumia.edu.pl/tt/makieta/wymiary.htm#PROFIL )wicy pisze:Zmniejszam górkę o połowę.
lub
wysokości ...na metry.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Górka
Jeśli segmenty makiety nie są w miarę idealnie spoziomowane, co kiedyś zdarzyło się Zbożęszczynowi na jakiejś imprezie /różnica wynosiła ok. 1 cm na 2 m/ - wagony staczały się z miejsca postoju i przejeżdżały spory odcinek. Oczywiście trzeba to było poprawić, bo inaczej nici z zabawy. Dowodzi to, że nie trzeba ostrego spadku dla zjechania wagonów.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
No nie wiem. Jeśli to górka Uszatego, o której wspominał tydzial.Mariusz pisze:Tej szukasz
Ale jeśli to ta, to jest ona również na filmie.
Tyle tylko, że jest to górka H0, gdzie wagony są cięższe, mają większą bezwładność i na niższej górce osiągną podobne, jak nie wyższe, prędkości - przez co i dojazd będzie dalszy a i siła zderzeń wyższa.
Ostatnio zmieniony 11 maja 2015, 14:26 przez wicy, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 114
- Rejestracja: 16 sie 2011, 19:48
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Górka
Też niedawno myślałem na temat górki nawet zrobiłem sobie małą testową, i była dużo mniejsza. całość zajęła 4 segmenty.
1 - górkka (przewyszenie 15mm) i rozjazdy
2 - rozjazdy i początek torów postojowych (torowisko ułożone ze spadkiem \__)
3 - tory postojowe (torowisko ułożone w \_/ na środku bez korka bezpośrednio na sklejce na brzegach wyprofilowane by nie było schodów)
4 - tory postojowe (torowisko ułożone "pod górę __/ tak by wagony wracały na segment 3
Wagony staczają się z "realną" prędkością a spotkanie z wagonem nie kończy się katastrofą, aczkolwiek testowałem tylko talboty i węglarki 4osiowe.
Jak wykończę Grosz Mały, to zabiorę się za górkę na razie projekt czeka na fundusze bo trochę torowiska trzeba tam ułożyć.
1 - górkka (przewyszenie 15mm) i rozjazdy
2 - rozjazdy i początek torów postojowych (torowisko ułożone ze spadkiem \__)
3 - tory postojowe (torowisko ułożone w \_/ na środku bez korka bezpośrednio na sklejce na brzegach wyprofilowane by nie było schodów)
4 - tory postojowe (torowisko ułożone "pod górę __/ tak by wagony wracały na segment 3
Wagony staczają się z "realną" prędkością a spotkanie z wagonem nie kończy się katastrofą, aczkolwiek testowałem tylko talboty i węglarki 4osiowe.
Jak wykończę Grosz Mały, to zabiorę się za górkę na razie projekt czeka na fundusze bo trochę torowiska trzeba tam ułożyć.
Ostatnio zmieniony 11 maja 2015, 14:05 przez groszek, łącznie zmieniany 2 razy.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Wyprofilowanie torów na całej długości i zmniejszenie (spłaszczenie) górki pewnie byłoby rozwiązaniem, ale
- przejrzałem masę materiałów dostępnych o górkach i nie widziałem nigdzie torów kierunkowych uprofilowanych pionowo na całej długości - nie widać tego nigdzie, ale być może strefa podziałowa ma lekkie nachylenie.
- jak przy nachyleniu torów kierunkowych składy utrzymałyby się w miejscu? Gdzieś musiałby pojawić się odcinek poziomy, na który stoczą się wagony i będą dobijane następnymi odsprzęgami.
Rozwiązaniem byłoby wprowadzenie (jak w 1:1) hamulców torowych ręcznych - bo o pomiarach szybkości i automatyce hamowania nawet nie myślę.
Nie mam pomysłu na chwile obecną. Pomyślę, czy da radę teraz zmniejszyć górkę.
Czy jest gdzieś film, zdjęcia tej górki z Sopotu?
- przejrzałem masę materiałów dostępnych o górkach i nie widziałem nigdzie torów kierunkowych uprofilowanych pionowo na całej długości - nie widać tego nigdzie, ale być może strefa podziałowa ma lekkie nachylenie.
- jak przy nachyleniu torów kierunkowych składy utrzymałyby się w miejscu? Gdzieś musiałby pojawić się odcinek poziomy, na który stoczą się wagony i będą dobijane następnymi odsprzęgami.
Rozwiązaniem byłoby wprowadzenie (jak w 1:1) hamulców torowych ręcznych - bo o pomiarach szybkości i automatyce hamowania nawet nie myślę.
Nie mam pomysłu na chwile obecną. Pomyślę, czy da radę teraz zmniejszyć górkę.
Czy jest gdzieś film, zdjęcia tej górki z Sopotu?
- tydzial
- Posty: 904
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Górka
Cały wic polega na wyprofilowaniu spadków na całym torowisku a nie tylko górki.Popytaj kolegów jaki ubaw mieliśmy w Sopocie na stacji Uszatego gdzie nie było takiej jak twoja górka a jaka była zabawa . Ale do takiego rozrządu nadają się tylko wagony na neodynowych kółkach tiliga- BTTB odpadają
Ostatnio zmieniony 11 maja 2015, 06:51 przez tydzial, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości