Koleje angielskie
Moderator: mod-Tabor
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10324
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Ograniczona czasowo promocja u Hornby:
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Koleje angielskie (światła)
Jeszcze kilka słów o światłach na kolejach brytyjskich (może to powinno być w folderze „Kolej 1:1”?).
Otóż konserwatywni Brytyjczycy stosują oświetlenie czoła pociągu nawiązujące do dawnych przepisów. Współcześnie, gdy tabor stanowią głównie spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne, stosuje się na czole składu 2 trójlampowe zestawy (po prawej i lewej stronie) z przodu i z tyłu pociągu. Ich znaczenie jest następujące:
1. Skrajne zewnętrzne (choć nie zawsze ), to tzw. markery, czyli światła pozycyjne --> białe światełka, zapalone zawsze w dzień i w nocy.
2. Reflektory białe główne służą do oświetlenia dziennego i nocnego, ale zapalany jest tylko jeden(!) wg specyficznych zasad:
> W porze dziennej zapalony jest reflektor prawy, znajdujący się bliżej osi szlaku 2- lub 4-torowego. Jedynym uzasadnieniem takiego oświetlenia jest zwiększenia widoczności pociągu przez służby drogowe pracujące przy torach, w szczególności na łukach.
> W porze nocnej zapalony jest reflektor lewy, po stronie gdzie siedzi maszynista (ruch lewostronny). Ułatwia mu to obserwację znaków i sygnałów przytorowych oraz krawędzi peronowych.
W przypadku awarii któregoś z reflektorów, można użyć drugiego sprawnego, bez znaczącej straty funkcjonalności.
3. Światła czerwone na końcu składu, świecą zawsze w dzień i w nocy. W przypadku zespołów trakcyjnych zapalone są obydwa, lewe i prawe. W przypadku składu wagonowego wymagane jest jedno (zawieszana lampa na końcu składu).
Spotyka się jeszcze reflektor czołowy górny, tzw. cyklop. Zapalany jest w nocy, aby… ostrzec kierowców samochodów na przejazdach kolejowych, że zbliża się pociąg (który nie może się szybko zatrzymać w odróżnieniu od ciężarówki ). W praktyce na Wyspach nie stosuje się już przejazdów kolejowych niestrzeżonych.
Otóż konserwatywni Brytyjczycy stosują oświetlenie czoła pociągu nawiązujące do dawnych przepisów. Współcześnie, gdy tabor stanowią głównie spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne, stosuje się na czole składu 2 trójlampowe zestawy (po prawej i lewej stronie) z przodu i z tyłu pociągu. Ich znaczenie jest następujące:
1. Skrajne zewnętrzne (choć nie zawsze ), to tzw. markery, czyli światła pozycyjne --> białe światełka, zapalone zawsze w dzień i w nocy.
2. Reflektory białe główne służą do oświetlenia dziennego i nocnego, ale zapalany jest tylko jeden(!) wg specyficznych zasad:
> W porze dziennej zapalony jest reflektor prawy, znajdujący się bliżej osi szlaku 2- lub 4-torowego. Jedynym uzasadnieniem takiego oświetlenia jest zwiększenia widoczności pociągu przez służby drogowe pracujące przy torach, w szczególności na łukach.
> W porze nocnej zapalony jest reflektor lewy, po stronie gdzie siedzi maszynista (ruch lewostronny). Ułatwia mu to obserwację znaków i sygnałów przytorowych oraz krawędzi peronowych.
W przypadku awarii któregoś z reflektorów, można użyć drugiego sprawnego, bez znaczącej straty funkcjonalności.
3. Światła czerwone na końcu składu, świecą zawsze w dzień i w nocy. W przypadku zespołów trakcyjnych zapalone są obydwa, lewe i prawe. W przypadku składu wagonowego wymagane jest jedno (zawieszana lampa na końcu składu).
Spotyka się jeszcze reflektor czołowy górny, tzw. cyklop. Zapalany jest w nocy, aby… ostrzec kierowców samochodów na przejazdach kolejowych, że zbliża się pociąg (który nie może się szybko zatrzymać w odróżnieniu od ciężarówki ). W praktyce na Wyspach nie stosuje się już przejazdów kolejowych niestrzeżonych.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Widziałem :-).
Jest wiosenny wysyp nowości. Mi wystarczy wersja "Executive".
Ale ślinię się jeszcze na jakiś parowóz, np. ten LMS, Princess Coronation parowóz z dźwiękiem za ok. 1100 zł
Jest wiosenny wysyp nowości. Mi wystarczy wersja "Executive".
Ale ślinię się jeszcze na jakiś parowóz, np. ten LMS, Princess Coronation parowóz z dźwiękiem za ok. 1100 zł
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10324
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
PiotrzeZ: ...kolejne.
[fotka z FB]
[fotka z FB]
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
To wyjaśnia również, dlaczego modele parowozów z Hornby, nie posiadają oświetlenia zakłada je maszynista przed wyruszeniem pociągu w trasę
Parowóz ma tylko przygotowane 'kołki" do zawieszenia lamp. Na angielskich stronach dot. wielkości OO (H0) widziałem takie lampy, np tu https://www.modelrailwaysolutions.co.uk ... k-oo-scale
Parowóz ma tylko przygotowane 'kołki" do zawieszenia lamp. Na angielskich stronach dot. wielkości OO (H0) widziałem takie lampy, np tu https://www.modelrailwaysolutions.co.uk ... k-oo-scale
- Domiss
- Posty: 467
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Fajny system. Tylko nie jestem pewien, czy te 2+1 to jest Ą, czy raczej Ć . Ciekawostką jest, że mają jeszcze 5 wolnych możliwości kombinacji świateł na parowozach do wykorzystania (choć to jest zapewne zarezerwowane dla "tajnych" pociągów rodziny królewskiej, 007, wojska, itd. itp. ) - całkowicie nieoświetlonego czoła pociągu nie liczę.
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Tak, są, ale "dziwnie" świecą przednie białe są 2 prawe i 1 lewe!
Najpierw myślałem, że to uszkodzony LED, ale to rezultat starych angielskich przepisów o oświetleniu czoła pociągu. Nie udało mi się ich jeszcze do końca rozkodować.
Otóż na parowozach zakładało się lampy czołowe w odpowiednim układzie (w pionie i poziomie), aby oznaczyć typ i klasę pociągu (np. pociąg przewożący paczki, owoce, mleko, ryby i konie ) https://www.scalefour.org/resources/headcodes.html
Współcześnie się od tego odchodzi, ale poszczególne zarządy kolejowe na Wyspach nadal stosują swoje oznaczenia.
- Borczy
- Posty: 2323
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
I światła są
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
All aboard!
Hornby wyprodukowało (w Chinach ) skład pociągu dużych prędkości Intercity 125, napędzany 2 głowicami Class 43.
W ofercie jest oddzielny zestaw 2 głowic (lokomotyw) napędowych HST Class 43 oraz 8 różnych wagonów. W modelu jedna lokomotywa faktycznie ma napęd, druga jest „dummy” (czyli bez napędu, tylko oświetlenie przód/tył). Z wagonów można skonfigurować dowolny skład, choć wagony są ponumerowane literami A, B, C, itd., więc teoretycznie trzeba być mieć wszystkie 8 . Ja zdecydowałem się na 5, a wśród nich kl.1, kl.2 (turystyczna), restauracyjny i z przedziałem bagażowym.
Malowanie Swallow („jaskółka”) było stosowane w pierwszym okresie eksploatacji tych pociągów w Wielkiej Brytanii, począwszy od 1977r. , aż do ok. 1997, a więc epoka IV/V (u Anglików Era8). Hornby planuje produkcję również bardziej współczesnych malowań, choć w rzeczywistym ruchu pozostało już tylko kilka składów HST 43.
W wersji DCC trzeba kupić 2 dekodery, oddzielnie do każdej głowicy (to mnie jeszcze czeka). Wówczas silniki słychać na obu końcach pociągu, a po odpowiedniej konfiguracji – trąbki działają tylko w kierunku jazdy, czyli tam gdzie „siedzi” maszynista .
Hornby wyprodukowało (w Chinach ) skład pociągu dużych prędkości Intercity 125, napędzany 2 głowicami Class 43.
W ofercie jest oddzielny zestaw 2 głowic (lokomotyw) napędowych HST Class 43 oraz 8 różnych wagonów. W modelu jedna lokomotywa faktycznie ma napęd, druga jest „dummy” (czyli bez napędu, tylko oświetlenie przód/tył). Z wagonów można skonfigurować dowolny skład, choć wagony są ponumerowane literami A, B, C, itd., więc teoretycznie trzeba być mieć wszystkie 8 . Ja zdecydowałem się na 5, a wśród nich kl.1, kl.2 (turystyczna), restauracyjny i z przedziałem bagażowym.
Malowanie Swallow („jaskółka”) było stosowane w pierwszym okresie eksploatacji tych pociągów w Wielkiej Brytanii, począwszy od 1977r. , aż do ok. 1997, a więc epoka IV/V (u Anglików Era8). Hornby planuje produkcję również bardziej współczesnych malowań, choć w rzeczywistym ruchu pozostało już tylko kilka składów HST 43.
W wersji DCC trzeba kupić 2 dekodery, oddzielnie do każdej głowicy (to mnie jeszcze czeka). Wówczas silniki słychać na obu końcach pociągu, a po odpowiedniej konfiguracji – trąbki działają tylko w kierunku jazdy, czyli tam gdzie „siedzi” maszynista .
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Angielskie "domki" do sklejania i malowania firmy INOXION MODELS https://inoxion.com/collections/tt-scale
Jako nowość prezentują nastawnię z wyposażeniem wnętrza
https://inoxion.com/cdn/shop/files/GM80 ... &width=823
Jako nowość prezentują nastawnię z wyposażeniem wnętrza
https://inoxion.com/cdn/shop/files/GM80 ... &width=823
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10324
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Nasi koledzy z VasúTTon-vasúTTfélen pochwalili się na FB (21.01.2024) swoją małą kolekcją :
...no ładne CACKO
...no ładne CACKO
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10324
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Muszę się ruszyć i wreszcie sprawdzić swojego ....
-
- Posty: 678
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Koleje angielskie
Mój juz dojechał i jest mały zonk :-(
Gdy wyjąłem lokę z pięknego, nienaruszonego pudełka, w tendrze gruchało coś luźnego. Jak się okazało to dekoder. Dobrze, że zrobiłem inspekcję, przed postawieniem loki na torach. Niestety po włożeniu dekodera w gniazdo problemy się nie skończyły. Parowóz jeździ i dźwięczy, ale tylko przy konwencjonalnym DCC. Aplikacja HM7000 go nie widzi, a ściślej widzi, ale ze statusem "Reset Device", a nie "Ready to Use". Żeby zrobić reset muszę wpisać 12-znakowe hasło dla dekodera, a go nie znam :-(
Chyba muszę pisać do Hornby...
- Scio
- Posty: 697
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 1 gość