tory
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- piottrw
- Posty: 755
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: tory
To zależy gdzie umieścisz napędy. Jak pod makietą to najpierw otwór ja u siebie wierciłem 8 mm, można też frezować. Jak planujesz zwykłe napędy to po prostu układasz. Mój ttorcik to w zasadzie owal i najpierw zamocowałem zwrotnice taką spinką do torów Tilliga na stałe, potem dołączyłem fleksy. Napędy mam stare bttb ipod makietą od roku wszystko hula bez awarii. Zwrotnice jak i fleksy miałem do montażu.
- piottrw
- Posty: 755
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: tory
Witam
womo ma rację. Minimum na modelowych to promień 310. Mój mini torcik ma właśnie taki na głównym torze. Na bocznicach ok. 280 i np piętrowy dosto nie wjedzie, tylko krótkie wagony. Wyjątek to m wageny, one chyba nawet na promineniu 260 pojadą.
womo ma rację. Minimum na modelowych to promień 310. Mój mini torcik ma właśnie taki na głównym torze. Na bocznicach ok. 280 i np piętrowy dosto nie wjedzie, tylko krótkie wagony. Wyjątek to m wageny, one chyba nawet na promineniu 260 pojadą.
- womo
- Posty: 2384
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: tory
Jeśli będziesz jeździł tylko starym taborem BTTB to tak.
Jeśli myślisz o nowych wagonach i reszcie to nie przejadą po tych łukach. Teraz minimum to r310. Zwrotnice nowe są dłuższe itp.
Zrób lepiej nowy plan oparty na modelowych.
Jeśli myślisz o nowych wagonach i reszcie to nie przejadą po tych łukach. Teraz minimum to r310. Zwrotnice nowe są dłuższe itp.
Zrób lepiej nowy plan oparty na modelowych.
-
- Posty: 48
- Rejestracja: 25 lis 2014, 21:10
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: tory
Witam.Mam techniczne pytanko czy projektując makiete według starych torów można zastosowac modelowe ?Głownie chodzi o promień łuków/brak miejsca/Oczywiście wciskając nowe rozjazdy i delikatnie modelować torowisko.Pozdrawiam
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
- Kontakt:
Re: tory
A o to chyba właśnie chodzi by loka przed semaforem"stój"powoli zatrzymała się i gdy dostanie"droga wolna" ruszyła tak jak natura chciała:-P. Wydaje mi się że w tej postaci czyli DCC plus ANALOG trudno jest znaleźć, o ile jest, złoty środek i takie rozwiązanie należało by traktować jako przejściowe, tymczasowe na czas zgromadzenia odpowiednich środków na pełne DCC. Z jednej strony perspektywa sterowania wszystkim samemu jest jak najbardziej kusząca i chyba najbliższa hm...nie wiem czy wyrażenie "marzeniom" będzie odpowiednie? Z tego względu że takie wpisanie programu do centrali czy też komputera i tylko ogladanie jak co jeździ i samo się przełącza na makiecie ciut zabija całą zabawę( jeśli ktoś to tak traktuje). Pamiętam dziadek z tatą układali tory, wszystko podpinali i samemu można było wszystkim sterować. Ale mamy 21 wiek więc taka cyfracja ma napewno swoje zalety i być może także dostarcza mnóstwo zabawy. Ale tego nie wiem na pewno. Przynajmniej jeszcze
Ostatnio zmieniony 06 paź 2010, 17:31 przez skorpionek81, łącznie zmieniany 2 razy.
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: tory
Niema przymusu.skorpionek81 pisze:Jak się powiedziało A, to trzeba powiedzieć B , nawet jeśli to miałoby ze względu na koszty dłużej trwać.
A jak loka z dekoderem, stanie na izolowanym odcinku toru, to gdy napięcie wróci, to po prostu ...płynnie ruszy (obojętne czy zasilana z Fz1 czy z DCC).
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2010, 16:24 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
- Kontakt:
Re: tory
Hm...a jak loko sterowana cyfrowo zatrzyma się przed semaforem sterowanym analogowo?...wiem wiem, tor z przerwą, diody, system ABS, ale...warto chyba dążyć do pełnej cyfracji? Jak się powiedziało A, to trzeba powiedzieć B , nawet jeśli to miałoby ze względu na koszty dłużej trwać.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: tory
Takie działanie, tzn układanie podwójnego okablowania, ma sens TYLKO w przypadku gdy chcesz by Twoja makieta była przystosowana do obu systemów sterowania, tylko ...po coskorpionek81 pisze:... mógłbym to od razu zrobić, a później tylko przełączyć to wszystko.
Jeśli zrobisz sterowanie rozjazdami i sygnałami analogowe (= z klawiaturki) to po co to zmieniać
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2010, 13:15 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
- Kontakt:
Re: tory
No to elegancko. Powoli wszystko zaczyna się klarować. A skoro już jesteśmy przy tych odcinkach separacyjno-izolowanych to jeszcze zagadnę o sterowanie. Czy przełożenie elektryki tzn: semafory zarówno kształtowe jak i świetlne, zwrotnice i inne takie, z analogu na cyfrowe, też jest takie łatwe czy to już bardziej skomplikowane? Pytam bo chciałbym sobie tak elektrykę przemyśleć itp by w trakcie przejścia z analogu w DCC mieć jak najmniej problemów i przeróbek. Bo może trzeba w DCC jakieś kable dodatkowe mieć założone, to już mógłbym to od razu zrobić, a później tylko przełączyć to wszystko.
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2010, 13:09 przez skorpionek81, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: tory
Oczywiście budując makietę z użyciem torów modelowych MOŻESZ stosować te same rozwiązania co w starych BTTB, czy to używając gotowe "tory funkcyjne" czy samemu tnąc szynę i lutując diody i przyłącza.
W najprostszym rozwiązaniu przejście na zasilanie torów DCC polega na zwarciu wszystkich odcinków izolowanych w jeden obwód cyfrowy. Czyli przejście z analoga na DCC to ...uproszczenie instalacji.
W najprostszym rozwiązaniu przejście na zasilanie torów DCC polega na zwarciu wszystkich odcinków izolowanych w jeden obwód cyfrowy. Czyli przejście z analoga na DCC to ...uproszczenie instalacji.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
- Kontakt:
Re: tory
Zacznę niedługo mocowanie torowiska, mam pytanko, jakieś rady? A teraz drugie pytanko. Ponieważ cała ta cyfryzacja to drogi interes i raczej będzie długotrwały, więc na początek wracam do sterowania analogowego, ale na nowym torowisku. Czy na tym nowym torowisku też można stosować odcinki izolowane i ich elementy: tor z diodą, tor z przerwą, tor zasilający jedną bądź dwie szyny, tory kontaktowe? Czy później przy przejściu na cyfrówkę jakie i czy trudne będą przeróbki torowiska?
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2010, 11:07 przez skorpionek81, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości