To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum TT
Forum sympatyków skali 1:120 TT (od 25 Cze 2005)

Pojazdy - UAZ 452

dudek120 - 21 Marzec 2013, 01:25
Temat postu: UAZ 452
Od roku 1958 na podwoziu samochodu osobowo - terenowego GAZ 69 budowano furgonetki UAZ 450 i UAZ 451, również w wersji skrzyniowej, z dwuosobową kabiną. I to dało początek popularnemu, wielozadaniowemu, terenowemu pojazdowi, produkowanemu aż po dziś dzień.

UAZ 452

Jego produkcję rozpoczęto w roku 1965 w zakładach UAZ w Uljanowsku, w ZSRR. Samochód napędzany na wszystkie koła (napęd stanowi silnik z Wołgi M-21), znalazł zastosowanie w armiach i instytucjach krajów spod wpływów ZSRR, jak również na rynku cywilnym, w kilku wersjach nadwoziowych:
UAZ 452 - furgon (blaszak),
UAZ 452 A - sanitarka (po dwa oszklone okna na burtę, nie licząc szoferki),
UAZ 452 V - mikrobus (11 miejsc, pełne oszklenie),
UAZ 452 D - ze skrzynią ładunkową z kabiną dwuosobową,
UAZ 39094 - ze skrzynią ładunkową i podwójną, pięcioosobową kabiną,
UAZ 3909 - osobowo - bagażowy (rolniczy) z odizolowaną częścią bagażową.
Samochód stanowił też bazę pod zabudowy specjalne (dodatkowa litera E w oznaczeniu) - pamiętam ten pojazd w wersji do odwiertów. Na potrzeby wojska produkowano m. in. wóz łączności, z radiostacją (R-115ZMT), reflektor lotniskowy APP-90 PM-2-2 czy wersje do nawigacji -
UAZ 452 T/T-2 - autotopografy, służące głównie chyba w wojskach rakietowych, również NVA i ČSLA.
Trochę zdjęć i informacji o innych wersjach użytkowanych w wojsku (tu akurat w ČSLA) można znaleźć tutaj (po czesku), tutaj zaś dane porównawcze furgonetek UAZ.
W Polsce szczególnie sporo tych pojazdów jeździło przed rokiem 1992, używały ich stacjonujące u nas jednostki Armii Radzieckiej (wszystkie jej pojazdy w Polsce posiadały radzieckie tablice rejestracyjne).

Nasza skala:

Model produkowany na Ukrainie. Wytwarzany jest z żywicy, a oszklenie stanowi folia przezroczysta o grubości 0,25mm wytłaczana na gorąco na kopycie. Model ma odwzorowane wnętrze i ruchome koła. Odwzorowano również podwozie. Pomalowano reflektory, kierunkowskazy, światła tylne i znaczek firmowy na masce. Ogólnie sprawia bardzo pozytywne wrażenie i bez wątpienia warto było go nabyć. Szkoda tylko, że jest troszkę za duży.

Wymiary oryginału (dł./szer./wys.) w mm: 4360/1940/2100
W przeliczeniu na TT: 36,33/16,16/17,5
Wymiary modelu: 38,9/17,3/19,3

Numer katalogowy producenta:

Wydaje się, że producent nie numeruje swoich produktów.

Model zaoferował nam Kolega k3nski w cenie 41,50 zł.
Ja posiadam wersję oszkloną (452 A/452 AE):




Tomek

krzysztof - 21 Marzec 2013, 06:28
Temat postu: Re: UAZ 452
dudek120 napisał/a:
W Polsce szczególnie sporo tych pojazdów jeździło przed rokiem 1992, używały ich stacjonujące u nas jednostki Armii Radzieckiej (wszystkie jej pojazdy w Polsce posiadały radzieckie tablice rejestracyjne).
niekoniecznie...
używała ich w trudnym terenie energetyka (pogotowia energetyczne) a także specjalistyczne służby geologiczne jako samochód towarzyszący - widziałem go jeszcze w zeszłym roku... towarzyszył Ural`owi który miał na płaskiej platformie cos jakby wielkie wiertło. no i jeszcze sporadycznie straż pożarna
http://www.czerwonesamoch...ga90d4t5iuue5b3

Ołgierd - 21 Marzec 2013, 08:27

Energetyka używała ich na każdym terenie, i z pewnością już w latach 70. Choć - jak pamiętam - przeklinane były przez kierowców za potworną awaryjność (co za śmietnik ma człowiek w głowie :) )
JarTTek - 21 Marzec 2013, 09:24

Zapomnieliście o LWP

samochód UAZ 452, autotopograf, rok produkcji 1983

samochód UAZ 452, radiostacja lotnicza KNS-4, rok produkcji 1983

samochód UAZ 452, urządzenie rozgłoszeniowe, rok produkcji 1987

dudek120 - 24 Marzec 2013, 00:19

Dziękuję Koledzy, że zabraliście głos w temacie (krzysztof swą wiedzą i pamięcią wspiera moje opisy kolejny już raz, co bardzo mnie cieszy).
Ja wiem, że bohater tematu "niekoniecznie" jeździł w CA, napisałem jednak, że "szczególnie sporo" w ramach tejże armii było wówczas u nas (we Wrocławiu były bodaj trzy jednostki Armii Radzieckiej i to z nią głównie kojarzę te auta - nawet jeśli miały rejestracje typu "UNU" to i tak wyglądały na radzieckie :) ). Przy okazji dodam, do Krzyśkowego Urala, że przy tej wrocławskiej wiertnicy na UAZie, na tym samym parkingu stała podobna na GAZie 66. A i "energetyczne" pamiętam.
Co do zdjęć zamieszczonych przez JarTTeka, ze strony http://www.muzeum.mragowo.pl/ (do nie swoich zdjęć polecam dorzucać źródło ich pochodzenia) - większość zdjęć propagandówki Alt V, na jakie trafiłem, ma inne, większe megafony. Natomiast zdjęcie podpisane "samochód UAZ 452, radiostacja lotnicza KNS-4, rok produkcji 1983" to, moim skromnym zdaniem, ewidentny babol (plik zdjęcia ma nazwę R849.jpg). Na rzeczonej stronie poziom wyżej jest zdjęcie GAZa 66 z dopiskiem "samochód ciężarowy GAZ 66, latarnia lotniskowa KNS-4, rok produkcji 1988", pod hasłem zaś R849 wyskakują, m.in. te linki 1 i 2. Natomiast jako KNS-4 (w wersjach P/R/U) pokazuje się to, to i to. Jak dla mnie "radiostacja lotnicza KNS-4" to albo radiostacja lotnicza (R-849), albo KNS-4 (kodowa latarnia lotniskowa).
W wojsku nie byłem, nie znam go z autopsji, a i o wojskowości, zwłaszcza z okresu PRL trudno się dowiedzieć czegokolwiek w odpowiednio rzetelnej postaci, stąd moje wcześniejsze linki dotyczą stron, które uznałem za najbardziej wiarygodne. Trochę wiedzy można zdobyć także stąd.
Tomek

JarTTek - 24 Marzec 2013, 15:26

Absolutnie nie było moim zamiarem wprowadzanie kogokolwiek w konsternację. Dorzuciłem te zdjęcia na poparcie tezy, że również LWP eksploatowało tego typu pojazdy. Natomiast, jeżeli chodzi o wyposażenie pojazdów „nie dam głowy”, że podpisy pod nimi są rzetelne. Dodam krótko: w LWP liczyła się tylko „sztuka”, czyli ilość. W "mniejszości" ;) przypadków (mi znanych) w „Dowodzie rejestracyjnym pojazdu”, zgadzał się jedynie nr rej. i (tablica) na samochodzie. Reszta to fikcja (nr silnika, nadwozia). Podobnie było z wyposażeniem pojazdów. Zapewne dla tego WP w większości przypadków pojazdy „kasowało”, a nie sprzedawało.
Reasumując pojazdy UAZ 452 był eksploatowane w Polsce przez: LWP, służby geologiczne, Straż Pożarną i ... przez Polskie Lasy Państwowe, konkretnie przez nadleśnictwa.
Produkcja tego pojazdu jeszcze trwa:

(zdjęcie prywatne mojego kolegi, nigdzie nie publikowane)
„Nowe” kilkuletnie pojazdy UAZ 452 obecnie są eksploatowane :D przez Białoruskie Wojska Ochrony Pogranicza.
Jarek

Maciej - 24 Marzec 2013, 18:06

Na bazie tego pojazdu były w LWP i WP pojazdy specjalistyczne (oprócz zwykłych dyspozycyjnych) min. do oznaczania celów lotniczych, studia kartografii i rozgłośnie elektroakustyczne z wyrzutniami ulotek. ;) Obecnie w eksploatacji pozostały jeszcze rozgłośnie które są sukcesywnie wycofywane.
k3nski - 25 Marzec 2013, 12:22

Witam

Przesyłam kilka fotek Uaz 452 i jego ciekawych modyfikacji, wykonywanych głównie w byłych republikach ZSRR.

Pozdrawiam

R.K




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group